Artikler om Motivere og fastholde

Fastholdelse af gode medarbejdere er en vigtig ledelsesopgave. Og for at kunne fastholde medarbejderne, skal de trives og føle sig motiverede.

At motivere er en proces, hvor du kan skabe og fastholde en målrettet adfærd, så medarbejdere præsterer noget bestemt. Der er flere teorier om motivation - men det er vigtigt at finde det, der virker for de enkelte medarbejdere i den konkrete situation. Du er afhængig af dine medarbejderes viden og engagement. Derfor er din evne til at motivere en helt central ledelseskompetence.

For at forstå, hvordan lederen kan motivere sine medarbejdere, er det hensigtsmæssigt at få klarlagt nogle overordnede begreber og teorier indenfor emnet. Ordet motivation stammer fra det latinske ”movere”, som betyder bevæge eller flytte.

På Lederweb har vi samlet artikler om, hvad motivation er, hvad medarbejdere motiveres af samt en række værktøjer til, hvordan du motiverer dine medarbejdere, men også dig selv.



  • Motivere og fastholde
Viser 50 / 233
Ingen resultater.
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Motivationsteorierne - en kort beskrivelse

    Motivation kan både forstås som tilfredsstillelse af de menneskelige behov og mere procesorienteret med udgangspunkt i forventning, målsætning, belønning eller balance. Her får du en kort introduktion til de vigtigste tilfredshedsteorier og procesteorier.

    Læs mere
  • Hvad er motivation?

    At motivere er en proces, hvor du kan skabe og fastholde en målrettet adfærd, så medarbejdere præsterer noget bestemt. Der er flere teorier om motivation - men det er vigtigt at finde det, der virker for de enkelte medarbejdere i den konkrete situation.

    Læs mere
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • Opskrift på den gode MUS

    Mange ledere og medarbejdere oplever MUS som spild af tid. Men brugt rigtigt er MUS et vigtig redskab til at sikre udvikling af dine medarbejdere og organisationen. Her får du en guide til, hvordan du indfrier potentialet i MUS.

    Læs mere
  • "Spejlægget": Et værktøj til at gå fra offer til aktør

    Mange ledere og medarbejdere bruger alt for meget tid og energi på noget, som de ikke kan gøre noget ved. I stedet skal du lære dig selv og dine medarbejdere at fokusere på muligheder frem for begrænsninger. For eksempel når I står over for omstruktureringer, nye pålagte arbejdsopgaver eller nedskæringer. ”Spejlægget” er et værktøj, der hjælper jer til at gå fra offer til aktør.

    Læs mere
  • Få styr på generationerne

    Bliver du også forvirret, når snakken falder på forskellige generationer som X, Y, babyboom, ”zappere” osv.? Læs her, hvad der kendetegner de forskellige generationer, så du bedre kan adskille dem.

    Læs mere
  • Advarsel: 13 tegn på at din bedste medarbejder er på vej væk

    Hvis du vil beholde din bedste medarbejder, er det nogle tegn, du skal holde øje med. Læs her om, hvad du skal være opmærksom på, hvis du tror din bedste medarbejder er på nippet til at søge nyt arbejde, og om hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Ros der rammer og ros der lammer

    At rose er ikke det samme som at anerkende eller værdsætte. Kender lederen ikke forskel, er der risiko for, at velment ros såvel som anerkendelse og værdsættelse får den stik modsatte virkning. Læs om de væsentligste distinktioner mellem begreberne, og undgå at din ros bliver til ris og din anerkendelse til underkendelse.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Guide: Sådan dræber du dine medarbejderes motivation

    Der findes et hav af teorier om, hvad der motiverer bedst i forskellige situationer. Ofte er det dog det, der ikke bliver sagt eller gjort, som dræber medarbejdernes motivation. Læs om ti ledelseshandlinger, der kvæler motivationen – og hvad du kan gøre for at undgå dem.

    Læs mere
  • 7 gode råd til en mere positiv arbejdsplads

    Højere produktivitet, lavere sygefravær og lavere personaleomsætning. Det er, hvad arbejdspladser, der anvender forskningsresultaterne inden for positiv psykologi, oplever sammenlignet med andre arbejdspladser. Her får du syv gode råd til, hvordan du skaber en mere positiv og effektiv arbejdsplads.

    Læs mere
  • Kend din primadonnas motiver

    De er virksomhedens største aktiv, fordi de er kloge, kreative og brænder for deres arbejde. Men de er også stemplet som ledelsesfremmede, hysteriske, forfængelige og selvhøjtidelige. Det er primadonnaerne, der er tale om. Læs, hvordan deres kald kan opstå og bliv lidt klogere på primadonnaers adfærd og motivation for arbejdet, og hvordan du leder dem.

    Læs mere
  • 10 praktiske tips når du skal udvikle dine medarbejdere

    Forskning viser, at mænd og kvinder er tilbøjelige til at løse problemer på vidt forskellige måder. Læs her om forskellene, og hvordan du kan sætte ind med kompetenceudvikling.

    Læs mere
  • 7 grunde til at pisk og gulerod (ofte) ikke fungerer

    Det er en udbredt opfattelse, at pisk og gulerod motiverer os til at præstere mere og bedre. Det er imidlertid en forældet tankegang, skriver Daniel Pink i bogen ’Motivation – den overraskende sandhed om hvad der motiverer os’, der netop er udkommet på dansk. Læs, hvorfor pisk og gulerødder ofte ikke hører hjemme i det moderne arbejdsliv.

    Læs mere
  • Rust dig til at lede forandringer

    Måske har du hørt dig selv sige “Fordi det er besluttet højere oppe i systemet”. I så fald har du svækket din autoritet og draget din loyalitet i tvivl, og det er også stensikkert, at dine medarbejdere ikke bliver mere forandringsvillige af det argument. Læs og få råd om, hvordan du ruster dig til at gennemføre forandringer.

    Læs mere
  • Sådan motiverer du med MBTI

    Introvert og ekstrovert er gode redskaber til at forstå dine medarbejdere, men de er ikke de eneste egenskaber, du skal holde øje med. Myers-Briggs’ personlighedstypeindikator (MBTI) giver dig indsigt i, hvordan dine medarbejdere foretrækker at bruge deres hjerne, træffe beslutninger og vurdere sig selv og andre. Læs mere om typerne, og få tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere med afsæt i MBTI.

    Læs mere
  • Forskning: 4 måder at styrke motivationen på

    Motivation er bedre til at forudsige succes i arbejdslivet end intelligens, kompetencer eller løn. Det fastslår forskningen. Derfor skal du som leder fokusere på dine medarbejderes motivation. Her får du fire faktorer, der ifølge forskningen, øger motivationen.

    Læs mere
  • Få dine medarbejdere til at funkle

    Når organisationen er økonomisk trængt bliver medarbejdere ofte frustrerede og bekymrede for deres karrieremæssige udvikling. Som leder gør du klogt i at reagere på medarbejdernes frustrationer. Ifølge Harvard Business Review stiger antallet af frivillige jobskift nemlig, så snart markedet vender. Og en af de væsentligste faktorer for om en medarbejder bliver eller ej, er tilfredsheden med nærmeste chef.

    Læs mere
  • Fem fatale feedback fejl

    Vi har alle brug for feedback. Både anerkendelse og kritik. Det er det, der får os til at vokse. Men det er svært for ledere at give feedback uden at falde i en eller flere af de fem fælder, der gør kritik destruktiv og dårlig.

    Læs mere
  • Tjekliste til modtagelse af din nye medarbejder

    Oplever din nye medarbejder en god og velstruktureret velkomst til sin nye arbejdsplads, er der 70 pct. større sandsynlighed for, at hun fortsat er på arbejdspladsen efter tre år. Få her en guide til, hvordan du fastholder din nye medarbejder og en tjekliste til den gode modtagelse.

    Læs mere
  • Motivation er ikke one-size

    Der findes fem typer af motivation, som ledere med fordel kan kende for at få motiverede medarbejdere. En førende ekspert i positiv psykologi gør dig her bekendt med de fem typer og råder om, hvordan du bruger dem.

    Læs mere
  • Motivation og samarbejde i teams

    Det kan være svært at få alle i et team motiveret og engageret mod et fælles mål, fordi vi er så forskellige. Hvordan afkoder vi disse forskelligheder? Og hvordan bruger vi hinandens forskelligheder optimalt? Find svaret i denne artikel.

    Læs mere
  • Arbejdsglæde - ja tak!

    Det er nok en illusion at tro, at man kan gå glad på arbejde hver evig eneste dag. Ikke desto mindre kan de rette rammer skabe et godt udgangspunkt for at gøre det muligt. Og da det er dokumenteret, at medarbejdere med høj arbejdsglæde er ca. 40 % mere lønsomme end lavt motiverede medarbejdere, er der kun grund til at stræbe efter det. Få anbefalinger til, hvordan du som leder går forrest og sikrer de bedste rammer for arbejdsglæden.

    Læs mere
  • 6 myter om at motivere

    Du kender dem sikkert. De små ledelsestrick, som nogle ledere mener, kan være motiverende og rentable. Det er de bare ikke. Her kan du læse om et par af metoderne, og hvorfor de ikke virker.

    Læs mere
  • Medarbejdernes top 10 over uacceptabel ledelsesadfærd

    Næsten halvdelen af danskerne har skiftet job på grund af dårlig ledelse. Men hvad mener medarbejderne er dårlig ledelse? Det spørgsmål har de besvaret. Læs her en top ti over uacceptabel ledelsesadfærd.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en dårlig chef

    Nogle chefer inspirerer og motiverer deres ledere, mens andre gør hverdagen trist og frustrerende. Læs, hvordan du håndterer fem forskellige typer af dårlige chefer.

    Læs mere
  • 10 spørgsmål du aldrig må stille dine medarbejdere

    Er Hanne i gang med at søge nyt job? Og hvad synes dine medarbejdere egentlig om dig? Som leder er der mange spørgsmål, du ville ønske, du kendte svarene på. Men der er særligt ti spørgsmål, du aldrig kan tillade dig at stille dine medarbejdere. Læs dem her.

    Læs mere
  • Træd ud af offerrollen

    I en tid med velfærdspakker og nedskæringer, er det nemt at havne i en offerrolle, både som leder og medarbejder. Men det er ukonstruktivt, fører ikke noget godt med sig, og du slider unødigt på både dig selv og dine omgivelser. Læs om de typiske tegn på, at du sidder fast i en offerrolle, og få råd om hvordan du kommer fra at være offer til handlingsorienteret.

    Læs mere
  • Er jeres værdier også uden værdi?

    En ureflekteret brug af værdier får ofte værdiarbejdet til at fremstå både komisk og nyttesløst i mange medarbejderes øjne. Sådan lyder det fra Mette Lund Kristensen, Adjunkt fra Syddansk Universitet, som her giver sine bud på, hvordan værdierne kan give værdi.

    Læs mere
  • Lær at coache dine medarbejdere

    Hvis coaching bruges rigtig kan det være en måde at vejlede og motivere dine medarbejdere. Den gode coach skal lytte og stille de gode spørgsmål og skal være bevidst om sin egen rolle som coach. Du skal hjælpe uden at give gode råd og effektive spørgsmål er dit vigtigste værktøj.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Sådan mister du dine bedste medarbejdere

    Du har nogle af de bedste medarbejdere lige nu. De har den nødvendige viden og virker motiverede. Alt kører. Men intet varer evigt. For mens du glædes over dine fantastiske medarbejdere er en af dem måske ved at søge væk.

    Læs mere
  • Led dit team fra konflikt til trivsel

    Måske er der kommet nye kolleger eller en ny leder i teamet, måske er der opstået en dårlig dynamik over tid, måske har forandringstoget kørt for stærkt i for lang en periode. Men én ting er sikkert: Mistrivsel har altid noget med lederen at gøre, enten direkte eller indirekte. Læs om, hvordan du får dit team i trivsel.

    Læs mere
  • Sådan skaber du optimisme i sparetider

    I en tid med besparelser, afskedigelser, ansættelsesstop og store omorganiseringer kan det være svært at bevare optimismen uden at føle sig som en jubeloptimist. Få råd om, hvordan du som leder sikrer din egen og medarbejdernes lyst, arbejdsglæde og effektivitet – og ikke mindst optimismen.

    Læs mere
  • Værktøj: Undgå fejl og konflikter med klare forventninger

    Er det mit eller min kollegas ansvar? Får jeg besked, hvis jeg ikke løser en opgave godt nok? Misforståelser, usikkerhed og frustration hos dine medarbejdere kan skyldes uklare forventninger. Her får du et enkelt værktøj til at afstemme forventninger.

    Læs mere
  • Forstå menneskets natur og få succes med forandringer

    Dine medarbejdere gør ikke automatisk noget, fordi du fortæller dem, at de skal, og det hjælper ikke at forsøge med trusler og tvang. Skal du lykkes med forandringer, kræver det, at du forstår den menneskelige natur, og at du tilrettelægger hjælp til den nye adfærd, der er nødvendig for forandringen. Læs om, hvordan du leder forandringer ved at fokusere på den menneskelige natur.

    Læs mere
  • Engagement er nøglen til succes

    Det giver bedre resultater at fokusere på engagement fremfor trivsel. Det viser forskning inden for positiv psykologi, som peger på fire områder, der styrker engagementet.

    Læs mere
  • Derfor fejler du som leder

    Siger ét og gør noget andet, flad for energi og kan ikke samarbejde. Det er bare tre af de ti hyppigste mangler, der bidrager til leder-fiasko ifølge undersøgelse i Harvard Business Review. Vil du blive klogere på, om du er på katastrofekurs, så skal du både se på, hvilken type leder du er, og hvilken du ikke er.

    Læs mere
  • Umotiverede medarbejdere - pilen peger på dig

    Du har ingen umotiverede medarbejdere – de er altid motiverede. Det hænder bare, at de er mere motiverede for at gøre noget andet end det, du vil have dem til at gøre i en given situation. Læs her, hvordan du kan dreje motivationen i den rigtige retning.

    Læs mere