5 ting unge forventer af deres leder

Unge medarbejdere bringer en værdifuld friskhed og nysgerrighed til arbejdspladsen, men de har også specifikke behov, du som ledere bør være opmærksom på, når du leder unge medarbejdere.

Skribentinfo

Hvordan skal fremtidens offentlige arbejdsplads se ud, hvis det skal lykkes at tiltrække og tilknytte unge medarbejdere? Det var spørgsmålet, da Region Hovedstaden holdt ungetopmøde i Lille Vega på Vesterbro, som 60 unge medarbejdere fra regionens hospitaler deltog i.

Særligt i sundhedsvæsnet er der behov for at tænke ud af boksen, når regionerne skal tiltrække og tilknytte arbejdskraft. I en klassisk forståelse vil svaret være at revidere rekrutteringsmetoderne, tilbyde attraktive lønpakker, skabe klare karriereveje og fokusere på at opretholde en positiv arbejdspladskultur. Det sker allerede, og noget virker.

Læs også: Rekruttering af unge: Hvem er de, hvad vil de og hvor finder du dem?

Fem vigtige temaer for de unges arbejdsliv

Men de unge medarbejdere peger på nogle andre behov. På topmødet blev der identificeret fem temaer, som arbejdspladserne skal have opmærksomhed på og udvikle for at gøre arbejdslivet mere attraktivt for de unge medarbejdere. Temaerne er:

  • Udvikling og innovation:
    Unge medarbejdere er præget af deres nytænkende og innovative tilgang - dette skal forstås inden for de rammer, der definerer nutidens kontekst. De er modige i deres evne til at tænke utraditionelt og forfølge nysgerrighed. Deres ønske om at udvikle deres kompetencer og kvalifikationer er stort, og de søger respekt og forståelse for deres evner. De er ivrige efter at lære, men det kræver passende rammer. En af deres styrker ligger i deres evne til at se muligheder frem for begrænsninger. De ønsker at indgå i stærke fællesskaber med mulighed for personlig vækst og udvikling.
  • Følelser på arbejdspladsen:
    Unges forhold til følelser adskiller sig markant fra tidligere generationer – de er mere opmærksomme på deres følelser, lader sig motivere af dem og er villige til at være åbne omkring dem. De står over for høje forventningspres, både fra sig selv og andre, og de har et dybfølt ønske om ikke at skuffe.
  • Plads til dialog:
    Unge medarbejdere har en stemme, og de stiller krav til samfundet. De søger aktivt dialog og forventer at blive hørt. De er åbne for at dele ny viden på tværs af alder og erfaring. De forventer at blive inddraget aktivt i beslutningsprocessen for at undgå, at de føler sig oversete.
  • Diversitet og forskellighed:
    Det er afgørende at anerkende betydningen af diversitet, hvilket kræver skræddersyede og fleksible forhold på arbejdspladsen. De er vokset op i et samfund, der forventer præstation, og det har også indpodet de personlige og faglige ambitioner, som bør tages alvorligt. De ønsker individuel kompetenceudvikling, for de stræber efter at hæve den faglige standard og levere højere kvalitet.
  • Arbejde/livsbalance:
    Fremtiden er usikker, og deres ønsker til arbejdslivet ændrer sig. Psykisk trivsel og det sociale element har høj prioritet for unge mennesker, og de stræber efter at kunne opretholde en sund balance mellem arbejde og fritid. Fleksibilitet er en værdsat egenskab, og de er villige til at bidrage, så længe de kan finde glæde og tilfredshed i det, de gør.

Lyt også til podcasten: 6 myter om ledelse af unge

Hvad forventer de unge af ledere?

Der er syv råd til ledere, som gerne vil blive bedre til at lede unge:

  1. Hjælp med at skabe rum til det uperfekte
    Det er vigtigt at skabe et rum, hvor det er okay at lave fejl. Del din egen livserfaring, inklusive dine største fejltagelser og udfordringer på vejen til succes. Dette viser, at fejl ikke er katastrofer, men snarere muligheder for læring og personlig udvikling. Frem for at fremme en præstationskultur bør du skabe en mestringskultur, hvor du værdsætter den proces, det er at lære og vokse. Prioriter at lytte til den unge generation og tag deres bekymringer og ideer alvorligt.
  2. Skab mindre hierarki
    Unge medarbejdere har ofte friske perspektiver og nysgerrighed, der kan bidrage til innovative løsninger. Brug deres kompetencer og de seneste indsigter fra deres uddannelser til at tænke nyt. Lad dem føle, at deres stemmer og idéer bliver hørt og værdsat, uanset deres position i hierarkiet.
  3. Faciliter stærke fællesskaber
    Skab muligheder for dialog og fællesskab mellem de unge medarbejdere. Det er vigtigt at medarbejderne ser, at vi alle er hinandens forudsætning, og at vi kan lære af hinanden. Sammen kan vi opbygge en stærkere og mere sammenhængende arbejdsplads.
  4. Vær nysgerrig
    Unge medarbejdere er ofte drevet af en oprigtig nysgerrighed. Det er vigtigt at opmuntre denne nysgerrighed og give plads til uddannelse og udvikling. Anerkend, at der er et menneske bag professionen, og at personlig vækst er afgørende for trivsel og engagement på arbejdet.
  5. Giv ansvar
    Giv unge medarbejdere ansvar, men vær opmærksom på balancen. Lad dem tage ansvar for deres opgaver, men vær også åben for fleksibilitet og inddrag dem i arbejdstilrettelæggelsen. De kan bidrage positivt til hele organisationen, hvis de får plads til det. Fremhæv vigtigheden af mental sundhed og anerkendelse som en måde at fastholde medarbejdere, opbygge relationer og støtte længerevarende karrierer. Forebyggelse af psykisk sygdom og mistrivsel fører til et forbedret arbejdsmiljø og reduceret sygefravær.
  6. Rum følelser på arbejdspladsen
    Unge medarbejdere er mere åbne omkring følelser. Det er vigtigt at anerkende og støtte denne åbenhed. Deres sårbarhed er ikke en svaghed, men en styrke, især når den deles konstruktivt og bidrager til en mere positiv arbejdskultur.
  7. Skab fleksibilitet i arbejdet
    Vær lydhør og villig til at omstrukturere arbejdsforhold og -strukturer efter behov. Vær opmærksom på behovet for at beskytte medarbejderes fritid og privatliv og overvej at tilbyde større incitamenter for at belønne dem, der giver afkald på personlig tid til fordel for arbejdet. Implementér også et effektivt buffersystem i tilfælde af sygemeldinger. Dette vil motivere de unge medarbejdere til at yde deres bedste, så længe de kan finde glæde i det.

I sidste ende handler det om at skabe en arbejdsplads, hvor unge medarbejdere føler sig set, hørt og værdsat. Ved at hjælpe dem med at navigere gennem udfordringer, støtte deres udvikling og skabe et miljø, der opmuntrer til åbenhed og samarbejde, kan ledere bidrage til de unges personlige og professionelle vækst samtidig med, at organisationerne styrkes.

Læs eller bestil også Væksthus for Ledelses publikation: Ledelse af unge

Skribentinfo

Kommentarer