Passer du godt nok på dig selv?

Hvordan du har det, påvirker ikke kun dig selv, men også dine medarbejdere. Læs, hvorfor du skal sætte omsorg for dig selv i højsædet, og få råd om, hvordan du konkret gør - selvom opgaverne kommer flyvende, og du føler dig som sidste mand på dækket.

Skribentinfo

Glemmer du dig selv i hverdagen? I en travl hverdag bliver fokus på dig selv ofte nedprioriteret. Dit fokus er på at få løst den voksende bunke af vigtige opgaver på dit bord – og på at sikre, at Johanne, som har haft meget om ørerne, igen oplever glæden ved arbejdet.

Men det er et misforstået hensyn. For som leder er det ekstremt vigtigt, at du er på toppen. Og selvom det kan virke helt rigtigt at bruge al energi på andre, kan det sætte en dæmper på dit humør, svække din arbejdsglæde og dermed være ødelæggende for arbejdskulturen generelt.

Dit humør sætter tonen

Når du er ked af det, vred eller stresset, påvirker det dine medarbejdere. Og når du modsat har overskud og smiler stort til Johanne, selvom hun netop har spildt Earl Grey te udover dine papirer, vil den positivitet sprede sig som ringe i vandet.

Hvis du kontinuerligt tilsidesætter dine egne behov, kan følgende problemer opstå:

1. Du bliver svingende i din adfærd

Et tegn på, at du er stresset og overbelastet er, at du er inkonsistent og svingende i din ledelse. Den ene dag er det vigtigt for dig, at I kontinuerligt giver sparring og feedback til hinanden, den næste dag er du overvældet over mængden af opgaver og har knap nok tid til at sige godmorgen til medarbejderne.

Denne form for svingende adfærd er skadelig for arbejdskulturen og medfører, at medarbejderne ikke ved, hvad de kan forvente af dig, når de møder ind på arbejde.

Det skaber en utryg arbejdskultur, hvor medarbejderne går på listefødder omkring dig. På sigt kan det også skade medarbejdernes lyst til at være proaktive, da de frygter, at nye ideer vil blive skudt ned. Derfor afventer de, at du som leder tager initiativ og går foran. Hermed går du glip af en stor mængde af innovation.

2. Du bliver mindre empatisk

Du har sovet elendigt – igen i nat. Du var igen nødt til at arbejde i går aftes, og det stærke blå computerlys i kombination med adskillige møder i dagens kalender, som du ikke har forberedt dig ordentligt til, gjorde, at du lå vågen med tankemylder til kl. 4. Er du i sådan en situation særligt opmærksom på, at din medarbejder Lars hænger ind over skrivebordet og ser umådeligt trist ud? Sikkert ikke.

Når du kører i overgear, er der ikke meget overskud til at sætte andres behov øverst på dagsordenen. Og det er helt naturligt. Men det er ekstra skadeligt i en ledelsesrolle, for dine medarbejdere har brug for din støtte og hjælp. Når du gang på gang tilsidesætter egne behov, har du mindre overskud til at fokusere på medarbejdernes trivsel. Hvis det bliver ved over tid, vil du fremstå mindre empatisk.

4 råd: Sådan bliver du bedre til at fokusere på dig selv

Du kommer på arbejde med alt, hvad du rummer. Har du fx haft et skænderi med din bedre halvdel eller teenageren i huset, er det svært at efterlade dit dårlige humør ude foran arbejdspladsen og iføre dig en glad facade.

Derfor er det særligt vigtigt, at du har fokus på mental sundhed og på, hvad der gør dig glad og giver energi – både i privat og professionelt regi. Hvis du vil være den bedste leder for dit team, anbefaler den australske ledelsesrådgiver Ben Brearley følgende fire handlinger, som hjælper dig med at sætte fokus på egenomsorg:

1. Ha’ styr på det basale

Du har hørt det en million gange før… En god og sund kost, regelmæssig motion, stærke og positive relationer og lidt mig-tid på sofaen. Det siger lidt sig selv. Det er nogle af de helt basale ting, du kan gøre for at have det godt – ikke kun på arbejdet, men også helt generelt. For hvis du forsømmer din generelle trivsel, kan det mærkes på arbejdspladsen. Du kan føle dig stresset, overvældet og udmattet – og det har indflydelse på din ledelse.

Læs også: Sov godt - og bliv en bedre leder

2. Hold øje med din arbejdsbyrde og arbejdstid

Det er en gængs tankegang, at ledere får en højere løn, fordi de lægger flere timer i deres arbejde end medarbejderne. Men det er noget vrøvl. Ledere får en højere løn, fordi de påtager sig et større ansvar og leder medarbejderne.

Mange opgaver lander naturligt på dit bord, og det er ikke alt, der kan og skal uddelegeres. Men du kan hele tiden blive bedre til at sige nej til opgaver, uddelegere og reducere dine egne forventninger til, hvor høj kvalitet de behøver at blive løst med.

Hvis du vil være mere opmærksom på din arbejdstid og byrde, kan du stille dig selv følgende spørgsmål:

  • Hvor mange timer har jeg arbejdet i denne uge? Hvorfor har jeg det?
  • Hvilke opgaver er der på min to-do-liste, som jeg ikke får lavet?
  • Føler jeg mig til tider stresset?
  • Føler jeg mig rolig? Eller er jeg urolig og overvældet?

Over tid vil du kunne identificere nogle tendenser, fx at du ofte arbejder mange timer op til en deadline på en større forandring eller op til de årlige MUS-samtaler med medarbejderne. Husk, at det er ok en gang imellem at arbejde mange timer, men hvis det bliver en konstant tilstand, er der stor sandsynlighed for, at du over tid brænder ud.

3. Prioriter opgaverne

Klokken er 7.25. Du er netop mødt ind til et stille kontor. Du finder din lille notesbog frem og noterer kronologisk de vigtigste opgaver for dagen ned. Nu ved du, hvor du skal begynde i dag. Solen skinner. Fuglene synger. Alt er godt. Kender du det? Nej, vel?

Det gør de færreste. Men der er god grund til at begynde dagen med en to-do-liste, for det giver dig en følelse af ro og kontrol. Og når du igennem dagen kan krydse opgaverne af en efter en, giver det en følelse af, at du lykkes.

Sørg for kun at have tre ting på din to-do-liste for dagen – for at have plads til de opgaver, der uanmeldt kommer ind fra højre.

Gør dig derfor overvejelser om, hvad der er vigtigst: Hvilke opgaver skal løses i dag? Hvilke kan vente til i morgen?

Læs også: Få styr på dine prioriteter

4. Hold regelmæssige pauser

Meget få ledere husker – desværre – at holde regelmæssige pauser. De bruger derimod enhver opstået mulighed for at arbejde lidt mere, hvad end det er frokost- eller kaffepausen, det går ud over. Det lyder måske effektivt, men det gør dig faktisk mindre effektiv på sigt og medfører, at du går glip af hyggelige stunder med dine medarbejdere over tarteletterne.

Adskillige undersøgelser viser, at det er gavnligt at holde regelmæssige pauser. For uden pauser bliver kvaliteten af det arbejde, du laver, ringere. Det ved du allerede. Det ved de fleste. Alligevel ignoreres det, og ideen om, at flere arbejdstimer er lig med at få mere fra hånden, dominerer fortsat.

En ekstra gode ved, at du som leder går foran og holder pauser, er, at dine medarbejdere følger trop og gør det samme. Og det forbedrer ikke kun kvaliteten af alles opgaveløsning men også det sociale samvær på arbejdspladsen.

Læs også: Sådan hjælper du en kollega med tegn på stress

 

Artiklen er frit oversat og redigeret fra artiklen Self Care at Work: Why Leaders Need It Most.

Skribentinfo

Kommentarer