Artikler om Stresshåndtering

Stress gør dig i stand til at møde udfordringer med øget energi, når der stilles nye eller større krav til dig. Det er først, når arbejdspresset eller kravene over længere tid bliver for store eller usammenhængende, og den akutte stress går hen og bliver kronisk, at der opstår et problem. Med kronisk stress følger nemlig negative fysiske, psykiske og/eller sociale reaktioner.

Stressforebyggelse er derfor det samme som trivselsfremme, og begge dele er tæt forbundet med arbejdspladsens evne til at løse sin kerneopgave effektivt.

Hvordan håndterer du stress som leder? Enhver stressindsats består overordnet af tre faser:

  • Identifikation – er der stress og i givet fald hvor?
  • Håndtering – hvad kan man gøre, når en medarbejder eller man selv har fået stress?
  • Forebyggelse – hvad fører til stress, og hvordan kan man undgå, at stress opstår?

For dig som leder betyder det blandt andet, at du i hverdagen bør iagttage og spørge ind til dine medarbejderes velbefindende såvel som dit eget. Du skal give social og faglig støtte og kunne sætte ind og ændre en medarbejders jobindhold og arbejdsmængde, hvis det bliver nødvendigt.

På Lederweb finder du artikler og værktøjer om, hvordan du forebygger og håndterer stress. Både hos dine medarbejdere og dig selv. Du finder også artikler om, hvordan du holder en sygefraværssamtale og får en medarbejder godt tilbage efter en stress sygemelding og meget mere.



  • Stresshåndtering
Viser 50 / 62
Ingen resultater.
  • Dårlige ledere giver medarbejdere stress

    Når en medarbejder bliver stresset, så plejer man først og fremmest at kigge på arbejdsbyrden. Men en stor nordisk undersøgelse viser, at en dårlig leder er den hyppigste årsag til, at medarbejdere får stress. Lederen spiller ifølge undersøgelsen en nøglerolle både for medarbejdertrivsel, rekruttering og effektivitet

    Læs mere
  • Stressforsker afliver de 3 største myter om stress

    Der er mange myter om stress, og det kan bringe én på vildspor – særligt når du er leder og skal hjælpe stressramte medarbejdere. Bo Netterstrøm afliver de tre største myter om stress og peger på, hvad det er vigtigt at være opmærksom på, når du skal vurdere stressniveauet hos dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 7 trin til bedre uddelegering

    Er du en af mange ledere, der lever ud fra mantraet: ”Det er nemmere at gøre det selv”? Så gør du dit job vanskeligere, end det behøver at være. Samtidig sender du et signal til dine medarbejdere om, at du ikke har tillid til dem, ignorerer deres talenter og hæmmer deres læring. Her er syv råd til dig, der gerne vil være bedre til at uddelegere

    Læs mere
  • Fem måder at håndtere konflikter

    Typisk håndterer du konflikter på 1-2 måder. Men der er mange flere måder og de skal bruges situationsbestemt. Du slipper ikke godt fra at bruge samme stil hver gang.

    Læs mere
  • Sådan holder du en samtale med en stressramt medarbejder

    Når du ser symptomer på stress hos en medarbejder, skal du som leder tage hånd om det. Læs, hvordan du gennemfører en god samtale med medarbejderen om stress.

    Læs mere
  • Hvad har søvn med ledelse at gøre?

    Lederen skal ikke sidde på kanten af medarbejderens seng og sørge for, at medarbejderen får søvn nok. Men søvn er den vigtigste stressforebyggende faktor, så lederen har alligevel nogle muligheder for at være med til at sikre, at det ikke er søvnen, der som det første bliver skruet ned for, når der er travlt. Få 8 tips og tricks om søvn og ledelse her.

    Læs mere
  • Kend forskel på en travl og en stresset medarbejder

    Som leder skal du kunne skelne mellem travlhed og stress, for de stiller forskellige krav til dig. Her får du et redskab til at kende forskellen mellem de to størrelser.

    Læs mere
  • 6 myter der skaber mere stress

    Igennem de sidste 10 år har vi kæmpet mod stressbølgen i Danmark. Stresstallene er dog ikke blevet mindre. En af årsagerne er, at stress stadig er gennemsyret af en lang række myter. Læs om 6 skadelige myter, der skaber mere stress.

    Læs mere
  • Prioriteringsværktøj

    Prioriteringsskemaet er et simpelt værktøj til at planlægge og få overblik ud fra.

    Læs mere
  • Selvledelse giver ikke mere stress

    Hjemmearbejdspladser og fleksible arbejdstider betyder flydende grænser mellem privatliv og arbejdsliv. Forskere har længe ment, at det skabte øget stress, men en ny undersøgelse viser, at folk, der leder sig selv, har en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv end andre.

    Læs mere
  • Krigen på dit skrivebord

    Kæmper du en daglig kamp med de hurtigt voksende bunker på dit skrivebord? Her er syv tips til, hvordan ”skrivebordsgeneralen” vinder slaget over bunkerne på skrivebordet.

    Læs mere
  • Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

    Mobiltelefoner, Laptops og internetadgang overalt gør det svært at slippe arbejdet i ferien. Men din lederhjerne har godt af ferie, siger hjerneforsker, som giver tre råd om, hvordan du får skruet ned for arbejdet i din ferie. Læs også ledernes egne råd om, hvordan de selv holder en arbejdsfri ferie.

    Læs mere
  • Når det næstbedste er det bedste

    Travlhed er engagerende, men stress er ødelæggende og grænsen er hårfin, som de har erfaret på en akutmodtageafdeling, hvor sygefraværet er kravlet op på 12 procent. Læs her, hvordan man kan få sygefraværet ned og trivslen op ved blandt andet at opstille realistiske succeskriterier

    Læs mere
  • Sådan overlever du efter ferien

    Ferien er ved at være slut og gearet skal skiftes fra ferietempo til hverdagstempo. Her er seks råd til dig der er startet eller som snart skal starte med arbejde efter ferien, så du undgår, at den energi og det overskud, du har opbygget i ferien, forsvinder igen.

    Læs mere
  • Sådan stresser du medarbejderne

    Glemmer du at rose dine medarbejdere eller har du svært ved at uddelegere? Så er du måske kilden til stress hos dine medarbejdere. Læs her, hvad du i hvert tilfælde ikke skal gøre, hvis du vil undgå stressede medarbejdere.

    Læs mere
  • Ledelse med mindfulness

    Måske har du oplevet at være et eller tre andre steder, når du taler med nogen? At du pludselig står et sted eller i en situation og ikke aner, hvordan du kom derhen? At du er distræt og træffer for hurtige, ufokuserede beslutninger? At du er kortluntet og irritabel? De udfordringer og den fart vi har på i dag, er en del af årsagen til at flere er begyndt at interessere sig for mindfulness.

    Læs mere
  • De fem største myter om travlhed

    Lange to do-lister og længere arbejdsdage er ikke vejen ud af travlhed. I stedet skal du finde arbejdsglæden frem igen og fokusere på alle de ting, du faktisk når i løbet af en arbejdsdag.

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Når arbejdet råber højest

    Det har en pris at prioritere sin karriere. For erhvervslederen Jens Moberg resulterede hans hektiske arbejdsliv i en blodprop i hjertet. Det fik ham til ændre livsstil. Læs her Mobergs råd til et lederliv i balance og lær at lytte til de andre områder i dit liv, som ’kalder’ på dig – ikke kun til arbejdet, der for mange ’råber’ højest.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Planlæg nu og få en arbejdsfri sommerferie

    Sommerferien nærmer sig, og hvad enten det sidste år har været hårdt, middel eller fremragende, er det et godt tidspunkt til at gøre status og ikke mindst sikre, at dine medarbejdere får en god og velfortjent ferie. Få syv råd om, hvordan du sender dine medarbejdere og dig selv godt af sted på ferie.

    Læs mere
  • Leder, skynd dig langsomt

    Har I god tid på arbejdet? Ofte er svaret nej. På mange arbejdspladser er god tid en mangelvare og sjældent noget, man ligefrem taler højt og positivt om. Det er alarmerende og fordrer dinopmærksomhed, da oplevelsen af god tid er vigtigfor bådeløsningen af opgaverne og trivslen.

    Læs mere
  • Bliv navigatør i dit eget liv

    Mange ledere har svært ved at håndtere det såkaldte grænseløse arbejde, og det resulterer desværre ofte i stress. Det grænseløse arbejde kræver ironisk nok, at vi bliver endnu bedre til at sætte grænser. Vi skal lære balancen mellem at præsetere og restituere. Opskriften på en kur er en navigationsmanual, der giver bedre organisering og struktur. Læs videre og lær grundprincipperne i at navigere dit liv.

    Læs mere
  • Førstehjælp til travle ledere

    Mails, møder og medarbejdere… For lederen er hverdagen et krydspres af daglige driftsopgaver, brandslukning, uklare såvel som klare møder og ’tidsspild’ foran mailen. Her får du en prioriteringsmatrix, der hjælper dig til at prioritere det vigtigste.

    Læs mere
  • Sæt en kile i stress-hjulet

    De fleste ledere løber hurtigere og hurtigere, når forandringerne kræver det – som en hamster i sit hjul. Læs her, hvordan du sagtner farten, men alligevel bliver mere effektiv.

    Læs mere
  • Få styr på dine prioriteter

    Et simpelt værktøj at identificerer de vigtige opgaver så du kan prioritere din arbejdstid rigtigt.

    Læs mere
  • Stresstjek arbejdspladsen

    Du udsætter dine medarbejdere for stress, hvis de har et større ansvar, end de har indflydelse på deres opgaver, eller hvis de ikke har de nødvendige kompetencer til at løse deres opgaver. Tjek om arbejdspladsen risikerer at udløse stress hos medarbejderne.

    Læs mere
  • Livsværdierne med på arbejde

    Høje ambitioner til arbejdet, fritiden, hjemmet og familien ender for mange med stress og depression. Vi glemmer at prioritere vores livsværdier, og får dem af samme grund heller ikke med på arbejde. Her får du råd om, hvordan duhjælper dig selv og dine medarbejdere på vej i forhold til at identificere jeres livsværdier.

    Læs mere
  • Coaching er ikke for tøsedrenge

    Enhver topleder bør have sin egen coach eller sparringspartner uden for organisationen. Det kræver mod, og det er ikke for tøsedrenge, siger Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved Kommune.

    Læs mere
  • Leder: Sådan kom vi brok i krogene til livs

    Medarbejdere, der var utilfredse med uforudsigelige arbejdsdage, brok i krogene og manglende interesse for MED-udvalgets arbejde var nogen af de ting, som prægede dagligdagen i dagtilbuddet Skovby-Stjær Børnehus. De inviterede derfor en SPARK konsulent, som skræddersyede et gratis forløb med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det blev et vendepunkt for alle parter.

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • Få et quick fix til flow

    Flow på arbejdspladsen skaber øget arbejdsglæde og produktivitet. Det er ledelsens opgave at opstille rammerne for flow ved aktivt at fremme fordybelse, mening og godt samarbejde på arbejdspladsen. Læs her, hvordan du gør det.

    Læs mere
  • Du skal selv bryde din stressspiral

    For at undgå stress skal du vide, hvordan du mestrer dit liv bedst - også under modgang. At komme stress til livs handler om at blive ansvarlig for sit eget liv. Stressekspert peger her på selvansvar og selvindsigt som et overset fokusområde i håndteringen af stress.

    Læs mere
  • Sådan tackler du stress hos medarbejderne

    En præsentation af forskellige handlestrategier, der kan fjerne eller reducere dine medarbejderes stressniveau.

    Læs mere
  • Undgå at smitte andre med stress

    En stresset leder har en højere risiko for at få stressede medarbejdere. Balancerer du på kanten af stress, svækkes dit overskud til at lede dig selv og dine medarbejdere. Her får du inspiration til, hvordan du som leder tager hånd om din egen trivsel.

    Læs mere
  • Gear ned inden juleferien

    Julen banker på og juleferien er lige om hjørnet.Sommerens energifyldte måneder er afløst af travlhed med møder og de sidste opgaver inden årets afslutning. Få otte tips til at geare ned og holde hjernefri i juledagene

    Læs mere
  • Hvad historiske ledere kan lære dig om følgeskab

    Krigsstrategen Alexander den Store og den åndelige leder Gandhi var hinandens modsætninger. En vigtig egenskab havde de dog til fælles. De var begge ledere, der evnede at få andre med sig. Bliv inspireret af Gandhi og Alexander den Store, og få dine medarbejdere til at følge dig.

    Læs mere
  • Ledelse uden grænser: Test af rammer, krav og forventninger

    Et værktøj til at vurdere stressbelastningen på arbejdsplasen. Medarbejderne bliver bedt om at vurdere en række positive udsagn om arbejdspladsen på en skala fra 0 til 10 – og derefter prioritere og drøfte resultaterne. Formålet er at få øje på ubalancer og reagere på dem.

    Læs mere
  • Når du skal tilbage efter en sygemelding

    Mange ledere har fokus på, hvordan de støtter en medarbejder i at vende godt tilbage på arbejde efter en sygemelding. Men hvad gør man, hvis man som leder selv er sygemeldt og skal tilbage på arbejde? Hvilke udfordringer er der, og hvordan sørger man for at komme godt tilbage?

    Læs mere
  • Ødelæg din ferie - i god tid

    Som den gode leder du er, holder du selvfølgelig helst ikke ferie eller kortest mulig ferie. For en sikkerheds skyld bringer Lederweb her opskriften på, hvordan du bedst ødelægger din ferie.

    Læs mere
  • Stress og ledelse

    Stress rammer både ledere og medarbejdere. Hvordan forholder du dig til stress, hvordan forebygger du eller er du selv ramt af stress? Læs Lederwebs introduktion til stress.

    Læs mere
  • Tilbage til arbejdet efter stress

    Stressramte vender efter sygemelding ofte tilbage til de forhold, der gjorde dem stressede. Det er vigtigt, at jobvilkårene tages op til revision, og at den stressramte afstemmer sine forventninger til arbejdet med nærmeste leder. Opfølgning og støtte til den tilbagevendte medarbejder er afgørende, men det glider ofte ud i sandet.

    Læs mere
  • Ferien blev ingen energi-indsprøjtning

    Som opladning af batterierne blev mange danskeres sommerferie en fuser. Et mindretal af os er mødt på arbejde efter ferien mere oplagte end før ferien. Og flere end hver tredje danske lønmodtager har ikke skænket arbejdet en eneste længselsfuld tanke under ferien, viser ny undersøgelse. Vi er droslet helt ud af arbejdslivets hurtige rytme og skal til at hive os selv op ved håret, siger ekspert.

    Læs mere