Artikler om Stresshåndtering

Stress gør dig i stand til at møde udfordringer med øget energi, når der stilles nye eller større krav til dig. Det er først, når arbejdspresset eller kravene over længere tid bliver for store eller usammenhængende, og den akutte stress går hen og bliver kronisk, at der opstår et problem. Med kronisk stress følger nemlig negative fysiske, psykiske og/eller sociale reaktioner.

Stressforebyggelse er derfor det samme som trivselsfremme, og begge dele er tæt forbundet med arbejdspladsens evne til at løse sin kerneopgave effektivt.

Hvordan håndterer du stress som leder? Enhver stressindsats består overordnet af tre faser:

  • Identifikation – er der stress og i givet fald hvor?
  • Håndtering – hvad kan man gøre, når en medarbejder eller man selv har fået stress?
  • Forebyggelse – hvad fører til stress, og hvordan kan man undgå, at stress opstår?

For dig som leder betyder det blandt andet, at du i hverdagen bør iagttage og spørge ind til dine medarbejderes velbefindende såvel som dit eget. Du skal give social og faglig støtte og kunne sætte ind og ændre en medarbejders jobindhold og arbejdsmængde, hvis det bliver nødvendigt.

På Lederweb finder du artikler og værktøjer om, hvordan du forebygger og håndterer stress. Både hos dine medarbejdere og dig selv. Du finder også artikler om, hvordan du holder en sygefraværssamtale og får en medarbejder godt tilbage efter en stress sygemelding og meget mere.



  • Stresshåndtering
Viser 5 / 2260
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere