Artikler om Topledelse

En topleder/direktør i en kommune eller region har det øverste administrative ansvar. Sammen med sin direktion skal en direktør lede organisationen ud fra et helhedssyn på opgaveløsningen. Udover evnen til at lede en organisation som en helhed er politisk tæft centralt på direktionsniveauet. For når man bliver direktør, vil det politiske farve næsten hele ens virke. Det kommer til udtryk i både den politiske dimension i direktørens opgaver og den øgede direkte kontakt med de folkevalgte.

Som topleder er man øverste leder af en organisation, og dels er man rådgiver for politikerne. Det indebærer helt naturligt, at man også er brobygger og oversætter mellem de to systemer – og man skal kunne lide begge dele. Artiklerne om topledelse på Lederweb uddyber og inspirerer til udfordringerne.



  • Topledelse
Viser 5 / 33
Ingen resultater.
  • 6 nye styringsparadigmer i den offentlige sektor

    Rundt om i landet prædiker styringspræster hver deres evangelium: NPM er død! Afbureaukratisering! Slip anerkendelsen løs! Læs om de seks styringsparadigmer, som stiller forskellige krav til offentlige ledere.

    Læs mere
  • Forskere: Offentlig ledelse kræver unik eliksir

    På hvert ledelsesniveau i den offentlige sektor er der bestemte kompetencer for god ledelse. Et forskningsprojekt om Offentlig Leadership Pipeline har kortlagt otte kompetencer, som lederen skal mestre for at lykkes som offentlig leder. Læs her, hvad kompetencerne betyder i praksis for dig som leder.

    Læs mere
  • Alfa-hanner må udvikles eller afvikles

    Det anslås, at tre ud af fire topchefer er alfahanner. De er målrettede, går efter magten og kan skabe stor værdi for en organisation. Men alfahanner kan også trække organisationer med sig ned, hvis de oparbejder mere magt end selvindsigt. Læs, hvad der skal til for at udvikle en alfahan – eller hun.

    Læs mere
  • Topchefernes 5 bedste ledelsesværktøjer

    De 100 mest magtfulde chefer i Danmark deler ud af deres vigtigste værktøjer. Niels Lunde, chefredaktør på Børsen, har interviewet dem og giver dig her deres fem vigtigste værktøjer til at lykkes som leder.

    Læs mere
  • Værktøj: 7 ting der styrker din kommunikation

    De initiativer eller den strategi, du netop har fortalt dine medarbejdere om, har de måskeenten ikke hørt eller ikke forstået. Læs, hvor det går galt, og få en værktøjskasse med syv afgørende elementer for at lykkes med din kommunikation.

    Læs mere