Artikler om Persontyper

Primadonna, introvert, tænkende, resultatorienteret, konsensussøgende, generation Y, ekstrovert eller passiv aggressiv. Der findes utallige betegnelser for forskellige typer af medarbejdere og ledere. Det essentielle er, at alle er forskellige. Og jo bedre du kender hver enkelt medarbejder, desto bedre kan du motivere dem. Du vil også bedre kunne forhindre eller løse konflikter og undgå uventede reaktioner på dine beslutninger.

Som leder er det derfor en god ide at sætte dig ind i, hvilken type leder, du skal være for netop dén person, du står over for lige nu? For det er meget forskelligt, hvad medarbejdere har brug for og sætter pris på fra deres leder.

På Lederweb finder du artikler og værktøjer om forskellige typer af medarbejdere, og hvordan du bedst leder dem og eksempelvis sammensætter det perfekte team.



  • Persontyper
Viser 50 / 119
Ingen resultater.
  • Hvad er motivation?

    At motivere er en proces, hvor du kan skabe og fastholde en målrettet adfærd, så medarbejdere præsterer noget bestemt. Der er flere teorier om motivation - men det er vigtigt at finde det, der virker for de enkelte medarbejdere i den konkrete situation.

    Læs mere
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den svære samtale

    Hvordan får du sagt til Poul, at han er opfarende og taler grimt til sine kollegaer, uden at han råber højt og smækker med døren? Hvordan får du taget hul på samtalen om Annettes alkoholmisbrug? Læs her, hvordan du håndterer de vanskelige samtaler, som du helst ville være foruden.

    Læs mere
  • 10 misforståelser om introverte medarbejdere

    Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.

    Læs mere
  • 10 træk hos den succesfulde leder

    Aldrig er der udgivet så mange bøger om ledelse som nu. Hvis man googler ”god ledelse”, får man næsten 6 mio. hits, og det kan være svært at gennemskue, hvordan og hvornår, man lykkes som leder. Læs Væksthus for Ledelses kortlægning af de 10 karakteristika, der i medarbejdernes øjne kendetegner den succesfulde leder.

    Læs mere
  • Teams udvikling - og lederens muligheder for intervention

    Tuckmans teamudviklingsteori kan gøre teamet klogere på dem selv og give teamlederen, mulighed for at tilpasse sine interventioner i teamets processer.

    Læs mere
  • Spot en psykopat

    Den psykopatiske chef eller medarbejder er en belastning for både arbejdspladsens udvikling og den individuelle trivsel. Læs, hvordan du spotter og overlever en psykopat.

    Læs mere
  • Kend din primadonnas motiver

    De er virksomhedens største aktiv, fordi de er kloge, kreative og brænder for deres arbejde. Men de er også stemplet som ledelsesfremmede, hysteriske, forfængelige og selvhøjtidelige. Det er primadonnaerne, der er tale om. Læs, hvordan deres kald kan opstå og bliv lidt klogere på primadonnaers adfærd og motivation for arbejdet, og hvordan du leder dem.

    Læs mere
  • Mintzbergs 10 lederroller

    En leder varetager ti forskellige roller ifølge professor Henry Mintzberg. Rollerne er fælles for alle ledere på tværs af område og niveau. Læs her om de ti lederroller.

    Læs mere
  • 10 praktiske tips når du skal udvikle dine medarbejdere

    Forskning viser, at mænd og kvinder er tilbøjelige til at løse problemer på vidt forskellige måder. Læs her om forskellene, og hvordan du kan sætte ind med kompetenceudvikling.

    Læs mere
  • Sådan motiverer du med MBTI

    Introvert og ekstrovert er gode redskaber til at forstå dine medarbejdere, men de er ikke de eneste egenskaber, du skal holde øje med. Myers-Briggs’ personlighedstypeindikator (MBTI) giver dig indsigt i, hvordan dine medarbejdere foretrækker at bruge deres hjerne, træffe beslutninger og vurdere sig selv og andre. Læs mere om typerne, og få tips til, hvordan du motiverer dine medarbejdere med afsæt i MBTI.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du besværlige medarbejdere

    De er sarkastiske, negative og påvirker deres kollegers arbejdsglæde. For dig, som har en besværlig medarbejder, er der hjælp at hente her.

    Læs mere
  • 5 egenskaber du skal kigge efter når du ansætter

    Hver gang du ansætter en ny medarbejder, træffer du en afgørende beslutning som leder. Her får du fem råd om, hvad du skal kigge efter, når du rekrutterer nye medarbejdere.

    Læs mere
  • Det velfungerende team

    Et godt team har ifølge den engelske psykolog R. Meredith Belbin otte rol­ler i besætningen. En test kan afsløre om gruppen spænder over dem alle

    Læs mere
  • 8 roller der sammen skaber et succesfuldt team

    Stræberen, afslutteren eller innovatøren. Medlemmerne i et team har forskellige roller, som bidrager til, at teamet kan nå sit mål. Ved at medlemmerne fra begyndelsen afklarer deres foretrukne og mindst foretrukne rolle, opnår de en bedre forståelse, opgavefordeling og dialog med hinanden. Læs om, hvordan du som leder øger medarbejdernes forståelse for de forskellige roller.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Sensitive mennesker er mere fintfølende og derfor mere disponerede for at få stress, angst eller depression. Til gengæld har de også en høj grad af empati og kreativitet, er ofte intuitive og gode til at fordybe sig. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den ineffektive medarbejder

    Ineffektive medarbejdere belaster lønbudgettet og kan have en negativ påvirkning på kollegerne. Men hvad stiller man som leder op, når en medarbejder præsterer for lidt? Her får du råd om, hvordan du håndterer og hjælper en ineffektiv medarbejder.

    Læs mere
  • Motivation og samarbejde i teams

    Det kan være svært at få alle i et team motiveret og engageret mod et fælles mål, fordi vi er så forskellige. Hvordan afkoder vi disse forskelligheder? Og hvordan bruger vi hinandens forskelligheder optimalt? Find svaret i denne artikel.

    Læs mere
  • At træde i karakter - som menneske og leder

    Ledelsesværktøjer kan gøre nytte, men første skridt på vejen til at lykkes som leder er at have et sikkert indre kompas. Vil du være en troværdig og effektiv leder, skal du vide, hvad du står for, og hvor du vil hen. At have dig selv med som menneske er nemlig at have fat i lederrollen indefra. Med Kirstine Andersens bog ’Kierkegaard og Ledelse’, kan du blive klogere på dit indre kompas og få fat i lederrollen indefra.

    Læs mere
  • 5 typer, der giver chefen hovedpine

    De afprøver din tålmodighed og forstyrrer dine andre medarbejdere. De er chefens hovedpiner. Her får du beskrivelsen af fem almindelige chefhovedpiner og råd om, hvordan du tackler dem.

    Læs mere
  • TEST: Er du en besværlig person?

    Besværlige personer er dem der efterlader dig frustreret eller dræner dig for energi. Det kan være i korte perioder eller på fuld tid, men ens for begge situationer, er at det tærer på dine ressourcer. Men hvor besværlig er du selv – test dig selv her?

    Læs mere
  • Derfor er sensitive ledere dygtige

    En leder der opfatter stemninger på kontoret uden, at det bliver italesat og som er god til at fornemme andres behov. Sådan lyder beskrivelsen på en sensitiv leder. Den udbyggede relationelle forståelse gør dem ofte til dygtige personaleledere. Men der er også visse udfordringer forbundet med at være sensitiv. Læs om fordelene og udfordringerne her.

    Læs mere
  • Lær at håndtere besværlige personer

    Konflikter koster både tid og penge, og det dræner energien i et hvert samarbejde. Derfor vil erhvervspsykologisk rådgiver Sebastian Nybo lære os at tackle dem konstruktivt. Læs hvordan du genkender og håndterer besværlige typer.

    Læs mere
  • Sådan tackler du en dårlig chef

    Nogle chefer inspirerer og motiverer deres ledere, mens andre gør hverdagen trist og frustrerende. Læs, hvordan du håndterer fem forskellige typer af dårlige chefer.

    Læs mere
  • Pas på psykopaterne når du ansætter

    Iveren efter at få fingrene i den bedste kandidat til lederstillingen resulterer ofte i en komplet ignorering af kandidatens negative sider. Det kan have fatale følger for organisationen, fordi de egenskaber, der normalt forbindes med lederrollen, kan have nogle problematiske bagsider. Ukeavisen giver råd om, hvordan du undgår at ansætte en leder med psykopatiske træk.

    Læs mere
  • Træd ud af offerrollen

    I en tid med velfærdspakker og nedskæringer, er det nemt at havne i en offerrolle, både som leder og medarbejder. Men det er ukonstruktivt, fører ikke noget godt med sig, og du slider unødigt på både dig selv og dine omgivelser. Læs om de typiske tegn på, at du sidder fast i en offerrolle, og få råd om hvordan du kommer fra at være offer til handlingsorienteret.

    Læs mere
  • Ved du hvordan du virker på andre?

    Hvordan virker du på dine medarbejdere? Hvad er dine særlige styrker som leder? Og hvor skal du arbejde med at dosere dig selv i samarbejdet med andre? Få her et værktøj, der giver dig selvindsigt og viser vej til, hvordan du bruger dine styrker rigtigt.

    Læs mere
  • Spot ildsjælene - der gør forskellen

    ”Det er ildsjæle, der gør forskellen” er et af budskaberne i bogen ’Professionelle ildsjæle – uden glød, intet velfærdssamfund’. Ildsjælene er dog ikke altid lige til at spotte, da det ikke nødvendigvis er dem, der råber højst eller har flottest eksamenspapirer. Læs om de 10 karakteristika, du skal holde øje med, når du skal spotte ildsjælene blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • Narcissistiske ledere virker gode – men det er de ikke

    Narcissistiske ledere har selvtillid, er autoritære og tager ofte styringen over en gruppe. På grund af deres selvsikre adfærd opfattes de som effektive. Men de er faktisk det modsatte, viser et nyt forskningsstudie.

    Læs mere
  • 9 ting den enestående leder gør

    Dygtige ledere har solide organisatoriske færdigheder, de er gode beslutningstagere, og så har de gennemslagskraft. Exceptionelle ledere har alt dette – og mere til. De går op i organisationen og borgerne, og så går de ekstraordinært meget op i deres medarbejdere. Ledelsesekspert Jeff Haden præsenterer i Inc. Magazine ni ting, der adskiller exceptionelle ledere fra dygtige.

    Læs mere
  • 4 medarbejdertyper der giver dig grå hår

    Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer. Læs, hvordan du bedst motiverer den målrettede, den følsomme den analytiske og hyggeonklen.

    Læs mere
  • De 9 intelligenser omkring dig

    Går der en Einstein rundt i din organisation? Lægger du mærke til dine medarbejderes styrker, og tager du afsæt i dem, når du leder dem? Læs om Gardners ni intelligenser her.

    Læs mere
  • Afsløring: Lederens forbudte følelser

    Følelser er ikke en dragt, du kan tage af og på til og fra arbejde. Ledere har som alle andre følelser som vrede, utålmodighed, afsky, forelskelse og utilstrækkelighed – også når de er på arbejde. Her får du hjælp til at håndtere de såkaldt "forbudte følelser".

    Læs mere
  • Advarsel: Ledertyperne du for alt i verden vil undgå at være

    Ingen ønsker at være en dårlig leder. Men uden du er bevidst om det, kan dine handlinger skabe kaos og utilfredshed hos dine medarbejdere. Læs om otte uheldige ledertyper, og hvilke konsekvenser de, ifølge en arbejdspsykolog, kan have for dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Brug medarbejdernes historier i din ledelse

    Mennesker motiveres forskelligt, det ved vi. Men der er én ting, alle typer har til fælles: Vi motiveres af mening. Lederen må derfor lytte til den mening, medarbejderne hver især producerer og formidler. Og bruge den konstruktivt i strategien. Her er den narrative metode en enkel vej.

    Læs mere
  • Mød dine 5 værste medarbejdertyper

    Kender du zombien, idédræberen og vulkanen? De er blandt de medarbejdertyper, man helst vil undgå. Her kan du læse om fem medarbejdertyper, der sætter ledere på en prøve hver dag – og råd om, hvordan du leder dem, så de genfindermotivationen.

    Læs mere
  • Bliv en bedre leder med 3. generations coaching

    Tiden, hvor det bedste argument vandt, er forbi. Det handler ikke længere om at overbevise medarbejderne. Nu skal lederen gå i dialog med medarbejderne for også selv at blive klogere og finde løsningerne. Det er en del af 3. generations coaching, som ifølge professor Reinhard Stelter kan hjælpe dig med at blive en bedre leder.

    Læs mere
  • Machiavelli: Få mestermanipulatørens vigtigste ledelsesråd

    Empati, tillid og inddragelse af medarbejdere er opskriften på den totale fiasko i Machiavellis univers. Machiavelli havde et helt andet billede end, hvad der i dag kendetegner god ledelse. Læs Machiavellis brutale refleksioner over, hvordan du kommer i spidsen for din karriere ved at manipulere dine medarbejdere til egen vinding - og dermed vinder i livet.

    Læs mere
  • Sådan spotter du et talent

    Som leder må du ikke lade dig forblinde af faglig dygtighed og resultater, når du skal spotte et talent. Handlekraft, situationsfornemmelse og passion er personlige egenskaber, som er lige så vigtige. Få inspiration til at spotte om du har at gøre med et talent.

    Læs mere
  • Den autoritære leder skal genoplives

    Ledelse baseret udelukkende på tillid, selvledelse og følelser skaber frustrerede medarbejdere og dermed dårlige resultater. Det viser en ny undersøgelse. Magt, autoritet og kontrol bør derfor indgå i moderne ledelsesudøvelse. Der er behov for faste frontfigurer, som sætter faste rammer for organisationen.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du medarbejdernes værste sider

    Bulldozer, lyseslukker, sladdertaske eller provokatør. Dine medarbejderes adfærd i konflikter afhænger af deres personlighed og konfliktniveau. Læs her, hvordan du spotter tegn på en ødelæggende konflikt, og hvordan du håndterer de fire velkendte typer.

    Læs mere
  • Styrk motivationen i projektteamet

    Halvhjertede indsatser med overskredne deadlines og aflyste møder er ofte vilkårene for projektlederen. Medarbejderne, der er sat på projektet, har ikke altid selv valgt at være med, og det afspejler sig både i engagement og indsats. Få råd, om hvordan du skaber motivation og engagement i projektteamet.

    Læs mere
  • Mus eller mand?

    Det vigtigste spørgsmål, en leder kan stille sig selv, er: Er mine medarbejdere mus eller mænd? Svaret kan synes selvfølgeligt, men den belønningspraksis og incitamentstruktur, der anvendes i mange virksomheder, er skræddersyet til mus. Det er dyrt og virkningsløst på langt sigt. Det halter gevaldigt med motivationen af de medarbejdere, der søger mening gennem deres arbejde – til trods for, at det er de medarbejdere, mange danske virksomheder skal leve af i fremtiden. Her er det et indirekte lederskab, en gennemtænkt ledelsesfilosofi og et fokus på det meningsfulde arbejde, der skaber motivation.

    Læs mere
  • Alfa-hanner må udvikles eller afvikles

    Det anslås, at tre ud af fire topchefer er alfahanner. De er målrettede, går efter magten og kan skabe stor værdi for en organisation. Men alfahanner kan også trække organisationer med sig ned, hvis de oparbejder mere magt end selvindsigt. Læs, hvad der skal til for at udvikle en alfahan – eller hun.

    Læs mere