Artikler om Strukturer

Organisationsstrukturen er opbygningen af organisationen både på det formelle og det uformelle plan. Den formelle struktur i organisationer er en måde at koordinere og opdele arbejdsopgaverne for at sikre en effektiv implementering af organisations mål. Det er ofte de synlige strukturer så som afdelinger, stillinger, beslutningsregler mv., som er i fokus. Men strukturerne er ikke altid let tilgængelige eller synlige. Kulturen og sociale normer kan være stærke strukturerer som kan være vanskelige at se og beskrive.

En kommune eller region har et organisationsdiagram, som viser opdelingen af afdelinger og hierarkiet i organisationen. De enkelte enheder/afdelinger kan også have sine egne organisationsdiagrammer, der viser arbejdsdelingen.

Den bureaukratiske idealtypiske organisation er meget centraliseret, og der er en høj grad af faglig specialisering, standardisering, formalisering og regelstyring, med vægt på klare hierarkiske relationer. Fordelene er de klare ansvarsforhold, forudsigeligheden og standardisering, som fremmer effektivitet. Modsat den mekaniske organisationsform er den organiske. Den har en løsere struktur med decentralisering og fladere hierarki.

På Lederweb kan du læse artikler om strukturer i organisationer



  • Strukturer
Viser 24 / 24
Ingen resultater.
  • Hvad er en organisationskultur?

    En organisation består af mennesker, processer, systemer og strukturer, og organisationskulturen er det, der binder det hele sammen. Kultur er udtryk for den måde, vi gør tingene på. En organisationskultur kan forstås som den optik eller linse som virksomhedens medarbejdere ser virksomhedens aktiviteter igennem.

    Læs mere
  • Systemisk metode - et stærkt perspektiv på forandringer og samtaler

    Systemisk teori og metode kan bruges til at forstå, hvordan organisationer fungerer, herunder forandringer, relationer, kommunikation, samtaler mv. Her får du en introduktion til systemisk metode.

    Læs mere
  • 6 nye styringsparadigmer i den offentlige sektor

    Rundt om i landet prædiker styringspræster hver deres evangelium: NPM er død! Afbureaukratisering! Slip anerkendelsen løs! Læs om de seks styringsparadigmer, som stiller forskellige krav til offentlige ledere.

    Læs mere
  • "Spejlægget": Et værktøj til at gå fra offer til aktør

    Mange ledere og medarbejdere bruger alt for meget tid og energi på noget, som de ikke kan gøre noget ved. I stedet skal du lære dig selv og dine medarbejdere at fokusere på muligheder frem for begrænsninger. For eksempel når I står over for omstruktureringer, nye pålagte arbejdsopgaver eller nedskæringer. ”Spejlægget” er et værktøj, der hjælper jer til at gå fra offer til aktør.

    Læs mere
  • Hiv interessentanalysen frem

    Er interessentanalysen er blevet gemt væk i skuffen, så find den frem igen! For den er første skridt på vejen til projektsucces. Her er seks simple skridt til at genoplive eller få taget hul på interessentanalysen.

    Læs mere
  • 7 råd der giver dig mere tid

    På jobbet er der møder, MUS-samtaler, budget, indberetninger og meget mere. I fritiden er der også meget at nå: familien, vennerne, haven, bøgerne, løbeturen osv. Det er ikke mærkeligt, at vi føler os mere travle end nogensinde. Alligevel viser forskning, at vi ikke har mere travlt - vi føler os bare mere travle. Læs mere om hvorfor, og hvad du skal gøre ved det.

    Læs mere
  • Derfor falder jeres strategi til jorden

    Alt for ofte ender strategiudvikling med floskler på papirfarverige plakater, mens medarbejderne gør som de plejer, og de ønskede resultater udebliver. Forklaringen findes i de forestillinger om både organisation og medarbejdere, som de fleste ledere bærer rundt på. Læs her, hvordan du skaber og udmønter en strategi, der virker.

    Læs mere
  • Mus eller mand?

    Det vigtigste spørgsmål, en leder kan stille sig selv, er: Er mine medarbejdere mus eller mænd? Svaret kan synes selvfølgeligt, men den belønningspraksis og incitamentstruktur, der anvendes i mange virksomheder, er skræddersyet til mus. Det er dyrt og virkningsløst på langt sigt. Det halter gevaldigt med motivationen af de medarbejdere, der søger mening gennem deres arbejde – til trods for, at det er de medarbejdere, mange danske virksomheder skal leve af i fremtiden. Her er det et indirekte lederskab, en gennemtænkt ledelsesfilosofi og et fokus på det meningsfulde arbejde, der skaber motivation.

    Læs mere
  • Det succesfulde møde står på 3 ben

    Effektivt, meningsfuldt og værdiskabende. Det kendetegner et succesfuldt møde. Men for at kunne opfylde alle tre kriterier kræver det, at man går fra traditionel mødeledelse til mødefacilitering. Artiklen guider til det succesfulde møde gennem fokus på forberedelse, facilitering og opfølgning.

    Læs mere
  • Ny undersøgelse: Styrket ledelse af dagtilbud

    De sidste fire år har kommuner med succes indført områdeledelse og andre nye ledelsesmodeller for dagtilbud. Ledelsen er generelt styrket, men der er stadig behov for større klarhed om rollefordelingen mellem ledelsesniveauerne. Den nye kortlægning af ledelsesmodellernes udbredelse omfatter for første gang også forholdet til de specialiserede dagtilbud, kommunerne nu har ansvaret for.

    Læs mere
  • Er der gået kaffeklub i jeres møder?

    Mange møder risikerer at ende som rene kaffeklubber, der kun tjener til optagelsen af flere tomme kalorier. Både for dig og for arbejdspladsen. Men det behøver ikke gå så galt. En simpel kortlægning af, hvordan medarbejderne ser på konkrete opgaver, og hvordan de samarbejder, gør ofte tricket.

    Læs mere
  • Hvad er karriereplanlægning?

    Med karriereplanlægning får du mulighed for at ridse dine muligheder op, så du bedre kan træffe de valg, der leder i den retning du gerne vil.

    Læs mere
  • Sådan leder du samskabelse

    Samskabelse er på dagsordenen i den offentlige sektor. Ressourcerne er knappe og potentialet stort, hvis borgere og interessenter kan bringes i spil som ressourcer frem for problemer, der skal løses. Men hvordan sikrer du, at det hele ikke blot ender som smarte buzzwords og en stor konsulentregning? Få et bud på det her.

    Læs mere
  • Det lederløse samfund

    Hvis det offentlige ikke stopper med brugerdreven innovation og begynder at fokusere på visionsdreven innovation, vil vi se en udvikling uden klare prioriteringer, ingen spidskompetencer, og medarbejdere der prøver at være noget for alle. Det har vi ikke råd til. De offentlige ledere må derfor tage magten tilbage fra borgerne, og begynde at gøre, hvad de er sat i verden for, nemlig at lede.

    Læs mere
  • Sådan lykkes du med at lede på tværs

    Det er nødvendigt at kunne samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og fag for at levere den bedste service til borgerne. Men opgaven er ikke let, fordi alle skal vænne sig til at tænke om deres opgave, som en der rækker ud over grænserne på ens egen arbejdsplads. Læs her, hvad det kræver af dig som leder at få det tværgående samarbejde til at fungere.

    Læs mere
  • Flyt jer for at tænke nyt

    Lederteamet, personalegruppen eller afdelingen har gavn af fordybelse indimellem, og det er dig som leder, der skal skabe rammerne for det. Her kan fem principper hjælpe dig til at planlægge et arrangement, der skaber fordybelse, så I kan løse en hårdknude eller tænke nyt.

    Læs mere
  • Holakrati – et vildskud eller ny trend?

    Er det altid op til dig, at få enderne til at nå sammen i dagligdagen? Forventer medarbejderne, at du altid er den klogeste – også på hverdagens detaljer? Læs, hvordan du styrker kollegaskabet, så dine medarbejdere bliver mere selvkørende.

    Læs mere
  • Ledelse af samskabelse – fra vision til effekt

    Hvad er den største udfordring, som din organisation står overfor lige nu? Er det en udfordring, som I kan løse alene, eller kræver det, at I bringer forskellige aktører sammen? Få her seks råd om, hvordan du mobiliserer kræfterne til samskabelse, understøtter visionerne og omsætter dem i praksis.

    Læs mere
  • Ny Syntese: Tænk stort og begynd forandringerne hvor du er

    Vi bliver flere ældre, der lever længere, vi får teknologi, der giver nye muligheder, vi møder klimaforandringer, der ikke kan løses lokalt og vi er borgere, der forventer bedre løsninger. Det er komplekse udfordringer, der kalder på nye løsninger. Her kan ”Ny Syntese” bruges som inspiration til en bæredygtig velfærd. Hvordan det kan ske, kan du læse om i nyt magasin fra Væksthus for Ledelse.

    Læs mere
  • Ny undersøgelse: Offentlige ledere vil gerne samarbejde

    Samarbejde skaber bedre resultater. Sådan lyder det fra lederne i en ny undersøgelse, som Ledelseskommissionen har gennemført. Men lederne efterspørger samtidig mere viden om deres lederkollegers opgaver i de andre forvaltninger og sektorer, fordi den viden fremmer mulighederne for det gode samarbejde.

    Læs mere
  • Podcast: Hvad hvis der ingen ledelse var?

    Kan man forestille sig en offentlig sektor uden ledelse? Og hvordan holder man fokus på den enkelte borger, når man samtidig skal have styr på både økonomi og strategi? Lyt med, når tre topledere diskuterer disse og flere spørgsmål i studiet hos Kurt Strand.

    Læs mere
  • Væksthuset undersøger nye ledelsesstrukturer

    Væksthus for Ledelse igangsætter nyt projekt, som undersøger erfaringerne med de nye strukturer på dagtilbudsområdet.

    Læs mere
  • 2010 - Måned for måned

    2010 er for alvor skudt i gang, og tænk på alt det, du kan få ud af det nye år! Som en service eller lidt inspiration får du her 12 gode forslag til aktiviteter på din arbejdsplads i 2010 - måned for måned.

    Læs mere
  • Ferie er tid til at arbejde

    Endelig ferie! 3 ugers fred og ro til at lave det arbejde, du ikke får tid til i hverdagen, hvor du ustandselig bliver forstyrret af telefonopkald, møder og medarbejderes spørgsmål. Det er virkeligheden for mange ledere når sommerferien står for døren.

    Læs mere