10 ting: Det gør den gode leder

Du tager svære beslutninger, der sikrer alles bedste. Du inkluderer, og du stopper dig selv, inden du kommer til at detailstyre dine medarbejdere for meget. Læs her om de ti vigtigste handlinger, den gode leder gør. Hvor mange af dem mestrer du mon?

Skribentinfo

Hvilke ledere er det, der får medarbejdere til at trives, til at blive på arbejdspladsen og til at yde deres bedste? I mere end et årti har Google via Project Oxygen forsket i, hvilke handlinger, de bedste ledere foretager. Og det har resulteret i denne liste:

1. Den gode coach

Omsorg og omtanke for medarbejderne udgør, ifølge Googles undersøgelse, 50 pct. af det at være en god coach. Du skal lægge tid og energi i at hjælpe dine medarbejdere med at blive den bedste version af sig selv. Og det skal være noget, du har lyst til. Noget af det, der motiverer og driver dig i din ledelse. De resterende 50 pct. handler om, at du skal forstå, at du skal støtte dine medarbejdere, ikke fixe dem. Du skal altså stille spørgsmål – men ikke give svar.  
 

2. Styrker teamet uden at mikrostyre

Forskning viser, at medarbejdere, der har en leder, som viser dem tillid, trives bedre og laver et bedre stykke arbejde. De færreste trives med mikrostyring. Dine medarbejdere har det altså bedst med, at du tør slippe grebet og give dem frie tøjler til at udføre deres opgaver uden, at du ser dem over skulderen hele tiden. 

Læs også: 3 råd: Undgå at kvæle dine medarbejderes motivation

3. Er inkluderende

Tryghed i teamet er den vigtigste grund til, at medarbejderne i et team leverer. Du er garant for, at dine medarbejdere føler sig trygge. Du er inkluderende og baner vejen for, at dine medarbejdere tør tage initiativ og byde ind med ideer – også selvom de risikerer at fejle. For du har vist, at det er umuligt at undgå fejl.  
 


4. Er produktiv og resultatorienteret

En god leder får sine medarbejdere til at vokse og blomstre. Du har styr på, hvad de kan, du ved, hvad der motiverer dem, og du ved, hvordan de når deres fulde potentiale. For så kommer I længst med jeres opgaver. 
 


5. Er en god lytter – og deler sin viden og erfaringer

En god leder er en god lytter. Det er vigtigt for at kunne forstå forskellige sammenhænge og indsigter fra dine medarbejdere. Men en god leder deler også egne indsigter og erfaringer med andre.

Læs også: Lytter du for at tale, eller for at forstå?

6. Støtter karriereudvikling og giver feedback

En god leder støtter karriereudvikling og er tydelig i forhold til, hvad det kræver. Du prioriterer derfor konstruktiv feedback og hjælper medarbejderne til at nå deres mål. Også selvom du samtidig risikerer, at det kan resultere i, at de senere flyver fra reden. For du ved også, at dine medarbejdere trives og præsterer bedre, når de er motiverede.


7. Har en klar vision og strategi

Uden et tydeligt mål sejler dine medarbejdere rundt på åbent hav uden mål og retning. En dygtig leder ved præcist, hvor hun har sine medarbejdere, hvor de er på vej hen, og hvad de har brug for til at nå i mål. En dygtig leder sikrer samtidig, at medarbejderne også selv ved, hvor de er på vej hen og hvorfor. De forstår deres egen rolle i processen, og lederen hjælper dem med at holde den rette kurs.
 


8. Er en god faglig leder

En god leder har også et skarpt blik for de faglige ledelsesopgaver. Du har dermed en solid indsigt i dine medarbejderes opgaver, hvilket gør dig bedre til at vejlede dem og udvikle deres faglige kompetencer. Samtidig gør det dig også bedre til at tage de bedste beslutninger på organisationens vegne og styrke arbejdspladsens samlede faglige kompetencer.
 


9. Samarbejder effektivt

Du er god til og kender værdien i at samarbejde på tværs. Din virkelighed er kompleks og stiller krav til, at du kan arbejde i hele organisationen og opmuntre dine medarbejdere til at sikre organisationens bedste. Og det indebærer fx samarbejde i stedet for silotænkning og konkurrence med andre afdelinger. 
 


10. Tør at tage svære beslutninger

Der er næsten ikke noget så skadeligt som en passiv leder. En leder skal i dag kunne tage hurtige (og nogle gange svære) beslutninger for, at I kommer godt i mål med jeres opgaver. En god leder er også i stand til at tage højde for andres perspektiver og tager gode beslutninger på hele organisationens vegne. Ikke kun med blik for sit eget syn på sagen.
 

Artiklen er frit oversat og redigeret ud fra denne artikel på chef.se

Skribentinfo

Kommentarer