10 ting: Det gør den gode leder
Du tager svære beslutninger, der sikrer alles bedste. Du inkluderer, og du stopper dig selv, inden du kommer til at detailstyre dine medarbejdere for meget. Læs her om de ti vigtigste handlinger, den gode leder gør. Hvor mange af dem mestrer du mon?
Skribentinfo
Hvilke ledere er det, der får medarbejdere til at trives, til at blive på arbejdspladsen og til at yde deres bedste? I mere end et årti har Google via Project Oxygen forsket i, hvilke handlinger, de bedste ledere foretager. Og det har resulteret i denne liste:
1. Den gode coach
2. Styrker teamet uden at mikrostyre
Forskning viser, at medarbejdere, der har en leder, som viser dem tillid, trives bedre og laver et bedre stykke arbejde. De færreste trives med mikrostyring. Dine medarbejdere har det altså bedst med, at du tør slippe grebet og give dem frie tøjler til at udføre deres opgaver uden, at du ser dem over skulderen hele tiden.
Læs også: 3 råd: Undgå at kvæle dine medarbejderes motivation
3. Er inkluderende
4. Er produktiv og resultatorienteret
5. Er en god lytter – og deler sin viden og erfaringer
En god leder er en god lytter. Det er vigtigt for at kunne forstå forskellige sammenhænge og indsigter fra dine medarbejdere. Men en god leder deler også egne indsigter og erfaringer med andre.
Læs også: Lytter du for at tale, eller for at forstå?
6. Støtter karriereudvikling og giver feedback
En god leder støtter karriereudvikling og er tydelig i forhold til, hvad det kræver. Du prioriterer derfor konstruktiv feedback og hjælper medarbejderne til at nå deres mål. Også selvom du samtidig risikerer, at det kan resultere i, at de senere flyver fra reden. For du ved også, at dine medarbejdere trives og præsterer bedre, når de er motiverede.
7. Har en klar vision og strategi
8. Er en god faglig leder
9. Samarbejder effektivt
10. Tør at tage svære beslutninger
Artiklen er frit oversat og redigeret ud fra denne artikel på chef.se.
Kommentarer