Artikler



  • Anna P. Mézin
Viser 22 / 22
Ingen resultater.
  • Sådan undgår du at respektløs adfærd smitter

    Stemninger og følelser smitter. Både de gode og de dårlige. Forskning viser, at respektløs adfærd på jobbet breder sig som ringe i vandet og er farligere, end mange tror. Som chef kan du imidlertid bryde de dårlige mønstre, hvis du kan få øje på dem. Læs her, hvordan.

    Læs mere
  • 5 manipulerende sætninger du bør undgå – og hvad du kan sige i stedet

    ”Har du et minut?”. – Sådan har du sikkert tit spurgt en medarbejder, når du som leder har haft brug for at vende noget på kontoret. Problemet er bare, at spørgsmålet er manipulerende, for det, du egentlig vil vide, er, om vedkommende har tid til at hjælpe dig. Læs, hvorfor det er en dårlig idé at bruge skjult manipulation, og få råd om, hvad du kan sige i stedet.

    Læs mere
  • Advarsel: Ingen leder kan leve op til idealet

    Der er ingen, der kan leve op til det helteideal, som de fine ledelsesteorier præsenterer. Sådan siger to forskere, der har studeret sammenhængen mellem teorierne og den virkelighed, lederne står i. Læs her, hvor ledelsesteorien fejler og få deres bud på, hvad en leder skal kunne.

    Læs mere
  • Leder i shitstorm: ”De værste 48 timer i mit liv”

    Flere kommunale ledere har prøvet at stå med de bedste hensigter for derefter at havne i regulære shitstorms på de sociale medier. Og fælles for dem alle har været, at de er kommet som lyn fra en klar himmel. Læs her, hvad ekspert råder til, hvis jeres organisation havner i en shitstorm.

    Læs mere
  • Sådan får du sagt til Jytte at hun lugter

    Jytte lugter, Søren er dårlig til at samarbejde og Gitte er faldet af på den. Det skal du som leder tage ansvar for. Men det kan hurtigt blive en slap affære, hvis du af frygt for at såre deres følelser ikke får taget ordentligt fat om problemet i jeres samtale. Læs her, hvad kommunikationstræner Philip Antonakakis råder dig til, hvis du gerne vil lykkes med de vanskelige samtaler.

    Læs mere
  • 8 råd alle nye ledere bør få den første dag

    Som ny leder har du sikkert travlt med at være handlekraftig og vise, hvad du står for, og hvem du er. Men træk lige vejret. Nogle gange kan tålmodighed nemlig være din bedste ven, når du er ny leder. Her er 8 råd, alle nye ledere burde få den første dag.

    Læs mere
  • Lider du af impostor-komplekset?

    Føler du ofte, at du ikke er ligeså dygtig som dine lederkolleger? Og kan du have hjertebanken i flere dage inden du skal fremlægge et ellers godt og gennemarbejdet oplæg? Så lider du måske af impostor-komplekset. Læs her, hvad impostor-komplekset er, og få fem råd om at tackle det.

    Læs mere
  • 5 ting du ubevidst gør - der skaber konflikter

    Selvom du har de bedste intentioner, kan dine handlinger, uden du er klar over det, være direkte årsag til bekymringer og konflikter på arbejdspladsen. Læs her, hvilke fem fejl mange ledere helt ubevidst begår - og få råd om, hvordan du undgår at træde i samme spinatbed.

    Læs mere
  • 6 no gos når du vil motivere dine medarbejdere

    Tror du, at dine medarbejdere intuitivt fornemmer, hvem der har ansvaret for de forskellige opgaver? Eller tager du det måske som en selvfølge, at de udnytter deres potentiale til fulde? Så er du godt i gang med at ødelægge deres motivation.

    Læs mere
  • Forsker advarer: Alle kan begå krænkende handlinger

    Medierne fortæller den ene historie efter den anden om magtfulde mænd, der udnytter deres position til at opføre sig grænseoverskridende overfor deres kvindelige medarbejdere eller kolleger. Men faktisk kan alle begå grænseoverskridende handlinger, og det er vigtigt at være opmærksom på, siger forsker.

    Læs mere
  • Plads til forskellighed: Sådan får jeres ledelsesteam succes

    Hvordan fremmer I en kultur, hvor I udnytter jeres forskelligheder konstruktivt i stedet for at ryge i totterne på hinanden, når modsætninger mødes? Læs her og bliv inspireret til, hvordan I kan udnytte jeres forskelligheder konstruktivt.

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • Leder: Sådan kom vi brok i krogene til livs

    Medarbejdere, der var utilfredse med uforudsigelige arbejdsdage, brok i krogene og manglende interesse for MED-udvalgets arbejde var nogen af de ting, som prægede dagligdagen i dagtilbuddet Skovby-Stjær Børnehus. De inviterede derfor en SPARK konsulent, som skræddersyede et gratis forløb med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det blev et vendepunkt for alle parter.

    Læs mere
  • Derfor skal du se dig selv som en træner

    Selvom det er svært at uddelegere opgaver, så er det vigtigt. For udover at du bliver aflastet og bedre kan fokusere på det, der er vigtigst, så udvikler det også dine medarbejdere. Mange ledere begår en væsentlig fejl, når de uddelegerer. Læs hvilken, og hvorfor den er så skadelig.

    Læs mere
  • 6 råd: Sådan håndterer du din karrierekrise

    "Laver jeg det, jeg virkelig brænder for?" og "Er det hervirkelig meningen med det hele?" Det er helt almindeligt at stille spørgsmål som disse, også selvom du har en god karriere. Men spørgsmålene bliver særligt presserende når du står midt i livet og søger en større mening med det hele, mens du jonglerer med krav og pligter på hjemmefronten.

    Læs mere
  • 2 fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere

    Sender og tjekker du mails, når du holder ferie? Ledere, der altid er tilgængelige, når de har fri, sender et uheldigt signal til deres medarbejdere om, at de ikke har tillid til, at de kan passe deres arbejde, uden de er til stede. Læs, hvordan det påvirker dine medarbejdere, at du aldrig holder fri, og om gevinsterne ved ikke altid at være tilgængelig.

    Læs mere
  • Test: Hvilken teori bygger din ledelse på?

    Selvom der er utallige nye teorier om, hvordan man bedst leder mennesker, er der mange ledere, derstadig sværger tilde klassiske ledelsesteorier, der blev nedfældet af blandt andre Frederick Taylor i begyndelsen af 1900'erne. Find ud af, hvilken ledelsesteori din ledelse bygger på og få genopfrisket de klassiske ledelsesteorier her.

    Læs mere
  • Ledelseskommission: Du skal formulere dit ledelsesgrundlag

    Alle ledere bør formulere deres eget personlige ledelsesgrundlag inden for organisationens ledelsesgrundlag, lyder anbefalingen fra Ledelseskommissionen. Men hvad betyder det? Hvordan gør man? Og hvem skal læse det? Læs her, hvad du som leder får ud af at formulere dit eget ledelsesgrundlag, og hvordan du helt praktisk griber det an.

    Læs mere
  • Møder: Taler du for døve ører?

    Har du svært vedat fastholde medarbejdernes opmærksomhed på mødet? Så er det en god idé at læse med her. Læs om de tre værste ting, du kan gøre, når du skal holde møde, og få tre råd om, hvordan du får deltagerne til at lytte.

    Læs mere
  • Mobning handler ikke om psykopater og neurotikere

    Ny forskning viser, at mobning og usunde arbejdsfællesskaber på jobbet handler om arbejdskulturer og ikke bestemte karaktertræk hos enkeltpersoner. Læs her, hvordan mobning risikerer at blive legitimt på en arbejdsplads, og få råd om, hvordan du som leder forebygger mobning.

    Læs mere
  • 7 råd: Kom mobning til livs

    Hver 12. danske medarbejder har inden for det seneste år været udsat på mobning på deres arbejde. Organisationspsykolog fortæller her, hvad voksenmobning er, og giver syv råd om, hvordan du kan komme mobningen til livs.

    Læs mere
  • Få topledelsen med på trivselsvognen

    God trivsel smitter af – både på arbejdsglæde, omdømme og effektivitet. Læs her, hvilke faktorer der spiller ind på trivslen, og få råd om hvordan du får topledelsen med på trivselsvognen.

    Læs mere