Artikler om Mundtlig kommunikation

Du bliver mere synlig og sætter tydelige spor, når du taler til og med dine medarbejdere, hvad enten det er gennem peptalken, statusopdateringen eller oplægget på stormødet. Den moderne ledertale er meget andet end en klassisk, formel tale, hvor lederen samler organisationen og fra et ophøjet podium adresserer den samlede medarbejderstab. Ledertalen er alle former for mundtlig, ikke afbrudt kommunikation, lige fra de store, formelle taler til de små hverdagstaler: Både peptalken, orienteringen, præsentationen, bestyrelsesindlægget, mødeindledningen, jubilæumstalen, velkomsten, krisetalen, statusopdateringen og talen på generalforsamlingen er ledertaler.

Den gode ledertale skaber synlighed. Det er langt fra altid tydeligt, hvem der er afsender af nyhedsbreve og rapporter, men altid klart, hvem der er afsender af en tale. I en tid hvor synlig ledelse efterspørges, er talen en oplagt mulighed.

Lederweb har samlet en række råd til dig, der gerne vil blive bedre til mundtlig kommunikation.



  • Mundtlig kommunikation
Viser 5 / 2260
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere