Artikler om Mundtlig kommunikation

Du bliver mere synlig og sætter tydelige spor, når du taler til og med dine medarbejdere, hvad enten det er gennem peptalken, statusopdateringen eller oplægget på stormødet. Den moderne ledertale er meget andet end en klassisk, formel tale, hvor lederen samler organisationen og fra et ophøjet podium adresserer den samlede medarbejderstab. Ledertalen er alle former for mundtlig, ikke afbrudt kommunikation, lige fra de store, formelle taler til de små hverdagstaler: Både peptalken, orienteringen, præsentationen, bestyrelsesindlægget, mødeindledningen, jubilæumstalen, velkomsten, krisetalen, statusopdateringen og talen på generalforsamlingen er ledertaler.

Den gode ledertale skaber synlighed. Det er langt fra altid tydeligt, hvem der er afsender af nyhedsbreve og rapporter, men altid klart, hvem der er afsender af en tale. I en tid hvor synlig ledelse efterspørges, er talen en oplagt mulighed.

Lederweb har samlet en række råd til dig, der gerne vil blive bedre til mundtlig kommunikation.



  • Mundtlig kommunikation
Viser 50 / 148
Ingen resultater.
  • Domæneteorien - i teori og praksis

    Filosoffen Wittgenstein er ofte blevet citeret for ”mit sprogs grænse er min verdens grænse”. Med domæneteorien som værktøj kan et team eller en afdeling udvide deres sproglige grænse og herved forståelsen af hinanden. Læs denne korte, teoretiske introduktion til domæneteorien, og bliv guidet til, hvordan du kan anvende den i praksis.

    Læs mere
  • De 8 største MUS(e)-fælder

    Der findes masser af skemaer og anbefalinger til, hvordan MUS skal forløbe. Alligevel kan de fleste nikke genkendende til en MUS, der ikke gav værdi, eller som løb i en forkert retning. Lederweb har været igennem de forskellige udgivelser om MUS og samlet de otte største ”musefælder”, du som leder bør være opmærksom på.

    Læs mere
  • 5F-modellen

    5F-modellen er en fasemodel, der udspringer af den anerkendende og ressourceorienterede tilgang Appreciative Inquiry (AI). Modellen er velegnet som ramme for udviklingsprocesser i almindelighed, og kan også bruges som forløbsskitse for udviklingssamtaler, som fx coaching.

    Læs mere
  • Domæneteori - en guide for ledere som kontekstnavigatører

    Domæneteorien har fået karakter af en darling i den systemisk inspirerede gren af organisationsteorien. Som offentlig leder kan det også blive din darling, da et af dine uundgåelige arbejdsvilkår netop er at træde ud i og forstå den strøm af samtaler, som en organisation udgør. Og som domæneteorien leverer begreber til at begribe. Få introduktionen til domæneteorien her, og bliv rustet til at forstå de kontekster, du er en del af.

    Læs mere
  • Opskrift på den gode MUS

    Mange ledere og medarbejdere oplever MUS som spild af tid. Men brugt rigtigt er MUS et vigtig redskab til at sikre udvikling af dine medarbejdere og organisationen. Her får du en guide til, hvordan du indfrier potentialet i MUS.

    Læs mere
  • Få kontrol over din nervøsitet

    Alle kan blive ramt af nervøsitet, når de skal holde en tale. For nogle sortner hjernen, og tungen vrøvler. Men nervøsitet er også en energi, der hjælper dig til at virke tændt og engageret. Læs, hvordan du kan hilse nervøsiteten velkommen, uden at den styrer eller blokerer din tale.

    Læs mere
  • Weick: Pas på selvopfyldende profetier

    Det vi kigger med, afgrænser det, vi kan få øje på. For at kunne lede i en kompleks verden, må du kunne udfordre den måde, du ser verden på. Læs her om ledelse og meningsskabelse.

    Læs mere
  • Syv ord, ledere bør undgå

    Som leder bør du overveje dine ord på en guldvægt. Din position giver nemlig dine ord mere tyngde, og du bør derfor være ekstra opmærksom. Det er ikke altid dine gode hensigter bliver så vel modtaget, som du havde tænkt dig.

    Læs mere
  • 3 værktøjer der styrker MUS'en

    Udviklingshjul og skemaer, der skal udfyldes. MUS'en er en årlig udfordring for mange ledere. Få her et overblik over, hvordan du gør samtalen bedre med tre narrative værktøjer.

    Læs mere
  • 17 forbudte strategi-ord

    Glem alt om strategifloskler som at 'få borgeren i centrum', 'styrke den relationelle koordinering' og 'facilitere et dynamisk arbejdsmiljø'. For du kommer ingen vegne med dem i praksis. Læs her de 17 strategiord, du aldrig må lade komme over dine læber igen.

    Læs mere
  • Seneca: Dine medarbejdere er ikke ansat til at trives

    Du skal fokusere på, at I gør det godt, ikke at I har det godt. Læs her, hvorfor det er det vigtigt, at du tager dialogen om, hvornår I lykkes effektfuldt, og hvorfor dét pejlemærke er vigtigere end dine medarbejderes trivsel.

    Læs mere
  • Fem fatale feedback fejl

    Vi har alle brug for feedback. Både anerkendelse og kritik. Det er det, der får os til at vokse. Men det er svært for ledere at give feedback uden at falde i en eller flere af de fem fælder, der gør kritik destruktiv og dårlig.

    Læs mere
  • Du er budskabet - præsentationsteknik

    Du kan gøre dit næste foredrag endnu bedre, ved at have et klart budskab samt skabe motivation, forståelse og lyst til handling

    Læs mere
  • Brænd igennem når du præsenterer

    Find dit engagement i emnet og brug det. Vær bevidst om, hvad dit vigtigste budskab er. Indtag rummet og vend dig mod dine modtagere. Så er du godt på vej til at holde et oplæg der gør indtryk.

    Læs mere
  • Schein: Sådan stiller du gode spørgsmål

    Medarbejderne kan tolke nogle af dine spørgsmål som belærende og bedrevidende. Det hæmmer medarbejdernes åbenhed og relation til dig. For at få åbensindede og hjælpsomme medarbejdere, skal du stille ydmyge spørgsmål. Sådan lyder rådet fra Edgar H. Schein, der i bogen Spørg, sætter fokus på fire spørgsmålstyper, som du skal være opmærksom på.

    Læs mere
  • 3 taleråd som giver dig alles opmærksomhed

    Alle ledere har oplevet situationer, hvor man siger noget vigtigt til medarbejderne, men samtidig har fornemmelsen af, at ingen rigtigt hører efter. Budskabet bliver leveret, men ikke rigtig modtaget. Hemmeligheden bag et budskab, der bliver hørt er, at du kan lytte, mens du taler. Her er tre råd.

    Læs mere
  • Hemmeligheden bag den gode samtale findes hos de græske filosoffer

    Protreptik åbner op for en anden tilgang til ledelse. Den filosofiske coachingform baserer sig på værdier frem for målsætninger. Her får du tre enkle metoder fra protreptikken, som hjælper dig til mere refleksion og fordybelse i dine samtaler med medarbejdere.

    Læs mere
  • 10 grunde til, at du aldrig skal holde et møde igen

    Hvert år bliver der spildt millioner af kroner, millioner af timer og millioner af menneskers energi på møder. Her har du 10 gode grunde til at skære ned på møderne – eller undgå dem helt. Gør alle møder frivillige. That should do the trick.

    Læs mere
  • Taleskrivning for den gode leder

    Danske ledere holder et utal af taler til møder, konferencer, generalforsamlinger og seminarer. Men de færreste ledere er særligt gode til at bruge talen som et strategisk element i ledelseskommunikationen. Læs hvordan du med nogle relativt enkle greb, kan gøre de fleste taler langt bedre, og gøre dem til et stærkt instrument i organisationens strategiske kommunikation både internt og eksternt.

    Læs mere
  • Er tiden løbet fra MUS?

    Medarbejdere har krav på feedback og udvikling. Men det skal ikke kun ske ved MUS-samtalen, som er et udtryk for en forældet feedback-kultur. Læs her, hvad udfordringerne med MUS er, og få fire bud på, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Lyt for at forstå - ikke for at svare

    Som leder skal du være god til at kommunikere. Det handler også om at lytte. Det sidste er svært. Alt for ofte har vi nemlig travlt med at forberede, hvad vi vil sige og sidder på spring for at give vores råd. Dermed går vi også glip af værdifulde informationer. Her kan du læse om faldgruber og få råd, om hvordan du bliver en bedre lytter.

    Læs mere
  • 5 barrierer for din gennemslagskraft

    Oplever du ind imellem, at dine medarbejdere svarer i øst, når du spørger i vest? At de reagerer overraskende negativt, når du stiller et neutralt spørgsmål? Eller at dine ideer bliver mødt af skeptiske blikke? Så handler det måske om, at du utilsigtet har antændt en trusselsrespons. Læs, hvordan du undgår trusselsresponser ved at være opmærksom på fem fatale faldgruber.

    Læs mere
  • Derfor skal du smalltalke

    Mange ledere opfatter smalltalk som en tidsrøver og langt fra som en del af lederrollen. Men lederen, der evner at smalltalke, binder faktisk arbejdsdagen og organisationen bedre sammen, skriver forfatteren til bogen "Tag kontakt – guide til smalltalk".

    Læs mere
  • 10 spørgsmål du aldrig må stille dine medarbejdere

    Er Hanne i gang med at søge nyt job? Og hvad synes dine medarbejdere egentlig om dig? Som leder er der mange spørgsmål, du ville ønske, du kendte svarene på. Men der er særligt ti spørgsmål, du aldrig kan tillade dig at stille dine medarbejdere. Læs dem her.

    Læs mere
  • Få det bedste ud af din LUS

    Ledere efterspørger lederudviklingssamtaler (LUS). Alligevel har kun to ud af fem ledere haft en årlig LUS. Det er ikke godt nok, lyder det fra erhvervspsykolog Stina Ørgård, som her giver råd om, hvordan ledere og chefer får bedre udbytte af LUS.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • 10 råd til kommunikation i modvind

    Du skal give en præsentation foran en mur af ansigter, der venter på, hvad i alverden der nu skal ske. Du håber, at præsentationen lykkes, at du virkelig får flyttet dine tilhørere. Men du ved også, at de alle sammen har pisketravlt og måske i virkeligheden helst ville være et helt andet sted end sidde her og lytte til dig. Så hvad i alverden stiller du op – med din nervøsitet, uopmærksomheden og de uundgåelige forstyrrelser, der nu engang også er en del af det moderne arbejdsliv?

    Læs mere
  • Bliv set, hørt og forstået

    Din personlige gennemslagskraft er altafgørende, hvad enten du skal have dit budskab igennem til dine medarbejdere, din egen leder eller politikerne. Gennemslagskraft kan optimeres gennem nogle enkelte praktiske øvelser, der sikrer, du bliver set, hørt og forstået.

    Læs mere
  • Overrask mig

    Man skal vælge sine vaner og sine møder med omhu. Nogle giver tryghed og stabilitet. Andre kan ende i kedsomhed og forudsigelighed. Tænk, hvis chefen frem for at styre efter samme slidte skabelon og fem faste punkter på agendaen, indledte personalemødet med at overraske os og skabe værdi på et møde mellem mennesker?

    Læs mere
  • 10 tricks til at blive mere overbevisende

    Budskaber brænder bedre igennem, hvis du leverer dem overbevisende. Hemmeligheden er, at du ikke kun skal få andre til at kunne lide dine ideer, men til at kunne lide dig som person. Her får du 10 tricks, der hjælper dig til at blive en mere overbevisende leder.

    Læs mere
  • 4 medarbejdertyper der giver dig grå hår

    Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer. Læs, hvordan du bedst motiverer den målrettede, den følsomme den analytiske og hyggeonklen.

    Læs mere
  • 5 spørgsmål du ikke bør stille ansøger

    Dårlige spørgsmål giver dårlige svar. Og dårlige svar fører til en dårlig jobsamtale, som gør det svært for dig at ansætte den rigtige. Læs her, hvilke spørgsmål du skal holde dig fra, og få råd om, hvordan du i stedet skal spørge.

    Læs mere
  • Mød dine 5 værste medarbejdertyper

    Kender du zombien, idédræberen og vulkanen? De er blandt de medarbejdertyper, man helst vil undgå. Her kan du læse om fem medarbejdertyper, der sætter ledere på en prøve hver dag – og råd om, hvordan du leder dem, så de genfindermotivationen.

    Læs mere
  • Få mere ud af møderne

    God mødeledelse – gab! Mødeledelse er så kedeligt og formalistisk, at de færreste gider gennemføre møder efter bogen længere og i stedet kører dem lidt ad hoc. Derfor er der brug for nye øjne på mødet og en ny praktisk tilgang: Mødefacilitering.

    Læs mere
  • Processen i omsorgssamtalen

    Værktøjet er en procesbeskrivelse af de faser en omtalesamtale gennemløber og kan være en hjælp til at optimere omsorgssamtaler i din organisation.

    Læs mere
  • Derfor falder jeres strategi til jorden

    Alt for ofte ender strategiudvikling med floskler på papirfarverige plakater, mens medarbejderne gør som de plejer, og de ønskede resultater udebliver. Forklaringen findes i de forestillinger om både organisation og medarbejdere, som de fleste ledere bærer rundt på. Læs her, hvordan du skaber og udmønter en strategi, der virker.

    Læs mere
  • Sig nej med god samvittighed

    Har du lige to minutter? Du kender formentlig spørgsmålet fra medarbejdere, der venligt men for gud ved hvilken gang i dag, afbryder dig for at bede om din hjælp. Måske kender du også fornemmelsen af, at du egentlig ønsker at sige nej, men finder det svært. Læs fem råd om, hvordan du siger nej med god samvittighed.

    Læs mere