Artikler om Medarbejdertyper

Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer.

Du kan lette hverdagen for hele teamet ved at forsøge at forstå baggrunden for medarbejderens adfærd. Dvs. du skal forsøge at forstå motivationen bag hver medarbejders adfærd, påskønne enhver konstruktiv adfærd og give plads til, at alle kan arbejde på den måde, der virker bedst for dem.

Der findes mange forskellige kategoriseringer af forskellige medarbejdertyper. Og også dertil hørende forskellige råd om, hvordan du skal lede dem. På lederweb.dk er der en række artikler, der sætter fokus på de forskellige medarbejdertyper, og hvordan du som leder kan håndtere dem.



  • Medarbejdertyper
Viser 50 / 66
Ingen resultater.
  • Sådan overlever du at arbejde sammen med en, du afskyr

    Konstant klagende, evigt på tværs, altid påtrængende og opblæste egoer. De pinefulde medarbejdere eller kollegaer er overalt. Harvard Business Review har samlet en række redskaber til, hvordan du håndterer dem uden at kvæle dem eller få blod på tøjet.

    Læs mere
  • 10 misforståelser om introverte medarbejdere

    Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.

    Læs mere
  • Kend din primadonnas motiver

    De er virksomhedens største aktiv, fordi de er kloge, kreative og brænder for deres arbejde. Men de er også stemplet som ledelsesfremmede, hysteriske, forfængelige og selvhøjtidelige. Det er primadonnaerne, der er tale om. Læs, hvordan deres kald kan opstå og bliv lidt klogere på primadonnaers adfærd og motivation for arbejdet, og hvordan du leder dem.

    Læs mere
  • 5 egenskaber du skal kigge efter når du ansætter

    Hver gang du ansætter en ny medarbejder, træffer du en afgørende beslutning som leder. Her får du fem råd om, hvad du skal kigge efter, når du rekrutterer nye medarbejdere.

    Læs mere
  • 10 råd om strategisk MUS

    Den økonomiske krise gør, at medarbejderudviklingssamtaler (MUS) i højere grad end tidligere er et strategisk værktøj, der knyttes til organisationens udvikling. Det viser en undersøgelse. Her er ti råd, som tager det bedste med fra den MUS, der fokuserer på den enkelte medarbejders udvikling, og som samtidig understøtter den strategiske dagsorden.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Sensitive mennesker er mere fintfølende og derfor mere disponerede for at få stress, angst eller depression. Til gengæld har de også en høj grad af empati og kreativitet, er ofte intuitive og gode til at fordybe sig. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du den ineffektive medarbejder

    Ineffektive medarbejdere belaster lønbudgettet og kan have en negativ påvirkning på kollegerne. Men hvad stiller man som leder op, når en medarbejder præsterer for lidt? Her får du råd om, hvordan du håndterer og hjælper en ineffektiv medarbejder.

    Læs mere
  • 5 typer, der giver chefen hovedpine

    De afprøver din tålmodighed og forstyrrer dine andre medarbejdere. De er chefens hovedpiner. Her får du beskrivelsen af fem almindelige chefhovedpiner og råd om, hvordan du tackler dem.

    Læs mere
  • Håndter 7 forskellige medarbejdertyper til MUS

    Du kender dem sikkert. Den frusterede ildsjæl, der ikke får afløb for sine ambitioner, ham der er irriteret over sine kollegaers rod, og hende der griner nervøst og nikker under hele samtalen. Læs om, hvordan du bedst håndterer 7 karikerede medarbejdertyper til MUS.

    Læs mere
  • Lær at håndtere besværlige personer

    Konflikter koster både tid og penge, og det dræner energien i et hvert samarbejde. Derfor vil erhvervspsykologisk rådgiver Sebastian Nybo lære os at tackle dem konstruktivt. Læs hvordan du genkender og håndterer besværlige typer.

    Læs mere
  • Introverte tromles på arbejdspladsen

    En tredjedel af befolkningen er introvert, ifølge en omfattende undersøgelse. Det betyder, at samarbejde og storrumskontorer virker kvælende for mange medarbejderes kreativitet og arbejdsindsats. Ledere skal derfor bl.a. give plads til at de indadvendte medarbejdere kan trække sig tilbage.

    Læs mere
  • Når din dygtigste medarbejder skader teamet

    Hun er uforskammet, stødende og arrogant over for både dig og dine medarbejdere. Du tolererer hende, fordi hun er hamrende dygtig og uundværlig. Men hvis du ikke handler, ødelægger hun dit team bid for bid. Læs her, hvordan du sætter rammer for den kompetente medarbejder, der opfører sig elendigt.

    Læs mere
  • Lær at coache dine medarbejdere

    Hvis coaching bruges rigtig kan det være en måde at vejlede og motivere dine medarbejdere. Den gode coach skal lytte og stille de gode spørgsmål og skal være bevidst om sin egen rolle som coach. Du skal hjælpe uden at give gode råd og effektive spørgsmål er dit vigtigste værktøj.

    Læs mere
  • Spot ildsjælene - der gør forskellen

    ”Det er ildsjæle, der gør forskellen” er et af budskaberne i bogen ’Professionelle ildsjæle – uden glød, intet velfærdssamfund’. Ildsjælene er dog ikke altid lige til at spotte, da det ikke nødvendigvis er dem, der råber højst eller har flottest eksamenspapirer. Læs om de 10 karakteristika, du skal holde øje med, når du skal spotte ildsjælene blandt dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Tre ting gode ledere ved om deres medarbejdere

    Find det unikke ved hver enkelt medarbejder, dyrk det og skræddersy hendes kompetenceudvikling efter hendes læringsstil. Sådan lyder opskriften ifølge ledelsesekspert og forfatter Marcus Buckingham på at få succes som leder.

    Læs mere
  • 6 trin til at tackle en irriterende medarbejder

    Din medarbejder snerrer af dig eller har en vane, der får dit blod til at koge. Det kan være fristende at ignorere problemet. Men at gøre ingentinggør det kun værre. Få her en metode på seks trin til at fortælle en medarbejder, at han gør noget, der skader jeres samarbejde.

    Læs mere
  • 7 grunde til du ikke skal være ven med din medarbejder

    Det er sjældent en god ide at være private venner med sin medarbejder. Det vil skade din autoritet og respekt som leder blandt dine medarbejdere. Få her syv gode grunde til at undgå private venskaber på jobbet samt råd om, hvad du kan gøre, hvis du alligevel er eller bliver ven med en medarbejder.

    Læs mere
  • 4 medarbejdertyper der giver dig grå hår

    Springer du ind imellem en frokost over for at undgå en medarbejder? Du kan ikke holde lige meget af alle, men som leder skal du kunne håndtere forskellige typer. Læs, hvordan du bedst motiverer den målrettede, den følsomme den analytiske og hyggeonklen.

    Læs mere
  • Forstå menneskets natur og få succes med forandringer

    Dine medarbejdere gør ikke automatisk noget, fordi du fortæller dem, at de skal, og det hjælper ikke at forsøge med trusler og tvang. Skal du lykkes med forandringer, kræver det, at du forstår den menneskelige natur, og at du tilrettelægger hjælp til den nye adfærd, der er nødvendig for forandringen. Læs om, hvordan du leder forandringer ved at fokusere på den menneskelige natur.

    Læs mere
  • Personlighedstest i den moderne organisation

    Er din medarbejder introvert eller ekstrovert, kreativ eller administratortypen, og er det i virkeligheden vigtigt? Ikke altid, lyder svaret i denne artikel. Lederen skal vurdere sine medarbejdere på, hvordan de fungerer i samspil med hinanden, i organisationen og med lederen selv.

    Læs mere
  • Mød dine 5 værste medarbejdertyper

    Kender du zombien, idédræberen og vulkanen? De er blandt de medarbejdertyper, man helst vil undgå. Her kan du læse om fem medarbejdertyper, der sætter ledere på en prøve hver dag – og råd om, hvordan du leder dem, så de genfindermotivationen.

    Læs mere
  • Afsløring: Lederens forbudte følelser

    Følelser er ikke en dragt, du kan tage af og på til og fra arbejde. Ledere har som alle andre følelser som vrede, utålmodighed, afsky, forelskelse og utilstrækkelighed – også når de er på arbejde. Her får du hjælp til at håndtere de såkaldt "forbudte følelser".

    Læs mere
  • Sådan spotter du et talent

    Som leder må du ikke lade dig forblinde af faglig dygtighed og resultater, når du skal spotte et talent. Handlekraft, situationsfornemmelse og passion er personlige egenskaber, som er lige så vigtige. Få inspiration til at spotte om du har at gøre med et talent.

    Læs mere
  • Sådan håndterer du medarbejdernes værste sider

    Bulldozer, lyseslukker, sladdertaske eller provokatør. Dine medarbejderes adfærd i konflikter afhænger af deres personlighed og konfliktniveau. Læs her, hvordan du spotter tegn på en ødelæggende konflikt, og hvordan du håndterer de fire velkendte typer.

    Læs mere
  • 5 konfliktknapper dine fingre konstant hviler på

    Én medarbejder sitrer af raseri, en anden sidder med armene over kors, mens en tredje stamper ud ad lokalet. Alt hvad du gjorde var at præsentere en ny måde at gøre tingene på - eller hvad? Konflikter opstår, når medarbejderne føler sig truet. Læs her, hvordan du undgår at udløse en trusselsrespons, og hvordan du kan nedtrappe konflikter med dit sprog.

    Læs mere
  • Sådan leder du medarbejdere der er klogere end dig selv

    De stiller spørgsmålstegn ved alt, er ofte følsomme, kritiske og kræver udfordringer. Og så ved de sandsynligvis mere om faget, en du gør. De begavede og fagligt stærke medarbejdere kan være svære at lede, men det betyder ikke, at de ikke har brug for en leder. Her er seks råd om, hvordan du bedst leder dine begavede medarbejdere.

    Læs mere
  • What´s in it for you?

    Det er de færreste, der er bevidste om, hvad der grundlæggende motiverer dem. Læs om ni forskellige personlighedstyper og forstå din egen og dine medarbejderes indre motivation for, hvorfor de reagerer og handler, som de gør.

    Læs mere
  • Synlig ledelse er langt fra nok – lær dine unge medarbejderes behov

    De kom til verdenen samtidig med internettet, og de er vokset op med mobiltelefon og sociale medier. Om få år vil hver fjerde medarbejder have levet hele deres liv i den digitale verden. En ny undersøgelse viser, at dine digitale medarbejdere stiller krav om, at du som leder er synlig og tilgængelig. Læs mere om dine unge medarbejderes krav til dig.

    Læs mere
  • Undgå konflikter mellem introverte og ekstroverte

    Det kan slå gnister, når introverte og ekstroverte skal arbejde sammen, og resultatet kan blive, at alting brænder sammen. Håndteret rigtigt kan modsætningerne til gengæld blive til en styrke, der giver mulighed for at skabe noget ekstraordinært. Læs her, hvordan du samarbejder med din modsætning.

    Læs mere
  • Misforståelser om introverte og ekstroverte

    Der er mange forestillinger om introverte og ekstroverte. Her er de typiske misforståelser, som både introverte og ekstroverte medarbejdere kæmper med.

    Læs mere
  • Tænd og tæm dine ildsjæle

    Enhver leder vil gerne have medarbejdere, der brænder for deres arbejde, men de engagerede udgør også en stor udfordring. Læs her, hvordan du kan hjælpe dine ildsjæle til at brænde uden at brænde ud – eller brænde det hele ned.

    Læs mere
  • Situationsbestemt ledelse: Hvilken stil og hvornår?

    Deadline bider jer i haserne, så du skal handle hurtigt og dine medarbejdere afventer næste træk. Hvordan håndterer du situationen? Normalt er du tålmodig og konsulterende, men betyder omstændighederne, at du skal skifte ledelsesstil?

    Læs mere
  • Sådan leder du de usynlige medarbejdere

    Det er ikke alle medarbejdere, der bliver motiveret af italesat anerkendelse fra ledere eller kolleger. De bliver derimod motiveret af, at de selv ved, at de gør et godt stykke arbejde, og ved diskret anerkendelse af deres indsats. Her får du inspiration til at lede dine stille medarbejdere.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • 7 utrolige historier der får dine problemer til at blegne

    Hvad gør du, hvis din ekskæreste, som du gik fra uden et ord, pludselig skal være din chef? Eller hvis din medarbejder bider en kollega? Disse dilemmaer og andre store og små arbejdsrelaterede spørgsmål giver en amerikansk blog svar på. Læs med her.

    Læs mere
  • 50 ledere: Sådan håndterer vi medarbejdernes stress

    Det skorter ikke på eksperters gode råd, når det gælder stresshåndtering, men ofte er de svære at omsætte til praksis. Få her otte råd om at håndtere medarbejdernes stress fra ledere i den virkelige verden.

    Læs mere
  • Mangfoldighedsledelse - hvad, hvorfor og hvordan?

    Med mangfoldighedsledelse kan du som leder bedre brugere arbejdspladsens mange forskellige ressourcer – og at gøre det ved at dyrke forskellighederne i stedet for lighederne.

    Læs mere
  • 5 råd om at vælge den rigtige konsulent

    Konsulenter er nemme at elske og hade efter humør og temperament. Men mange offentlige organisationer har brug for ekstern hjælp, når der skal gennemføres nye tiltag. For at undgå de negative oplevelser, får du her fem råd om at (fra)vælge en konsulent professionelt.

    Læs mere
  • Er du leder eller redder?

    Som leder undrer du dig måske over, hvorfor dine medarbejdere reagerer, som de gør, i stedet for at gøre som I havde aftalt? Svaret findes måske i din egen ledelsesstil. Ledere, der vil gøre alt for deres medarbejdere, kan ende med at blive mere redder end leder. Er du en af dem? Med enkle redskaber kan du justere din egen rolle og dermed påvirke medarbejdernes reaktioner i den ønskede retning.

    Læs mere
  • Medarbejdere fra Generation Y kan også være introverte

    Generation Y skal ledes med frihed og med mulighed for at blive udfordret. Sådan lyder de fleste råd om ledelse af Generation Y. Men ingen generation er så homogen, at ”one-size fits all”-løsninger vil virke i den daglige ledelse. Det gælder i særlig grad for Generation Y.

    Læs mere
  • Du skal forebygge mobning

    Mobning har store personlige omkostninger for offeret, men hele organisationen bliver påvirket, hvis der mobbes på en arbejdsplads. Mobning trives særligt i stressede arbejdsmiljøer med dårlig ledelse, og kan sagtens forebygges. Ny forskning viser, hvordan du som leder skal forebygge mobning.

    Læs mere