1. Ledere ved alt

Det er en udbredt myte, at ledere har svaret på alt og ved bedst. Men det er næppe sandheden. Selv den dygtigste leder ved ikke alt, men inddrager medarbejderne og lytter.

I artiklen ”En god leder stiller gode spørgsmål”, skriver ledelsesrådgiver Anders Stahlschmidt: 

”I en kompleks organisation er det nærmest umuligt at leve op til en ambition om at have alle svarene selv. Hvis man ovenikøbet leder medarbejdere, der ved mere end en selv, og desperat kæmper for at være ‘ham eller hende der ved det hele’, har man virkelig bragt sig selv i defensiven.” 

Når du spørger en medarbejder til råds, er det derfor ikke et svaghedstegn. Tværtom. Gode ledere lytter til deres medarbejderes ideer, løsninger og bekymringer.

Udover at du bliver klogere, så skaber det motivation og engagement, når medarbejderne føler sig hørt og lyttet til. Men det er ikke så nemt at være god til at lytte. Her kan du læse om du har tendens til at falde i en af de ni lytte-fælder.

 

Som leder kan du heller ikke være ekspert inden for det felt, du leder, men du skal have faglig indsigt.

Du kan læse mere om kendetegn ved faglig ledelse og om, hvordan man styrker den faglige ledelse i publikationerne “Fællestræk i faglig ledelse” og “Sammenhæng i ledelseskæden.” 

2. Man fødes som god leder

Gode ledere er ikke født med særlige egenskaber. Som med alle andre ting i livet er ledelse noget, man hele tiden kan blive bedre til. Der er dog nogle ledelseskompetencer, der er nemmere at lære og udvikle end andre, og så er der kompetencer, som er gode at have med i bagagen, inden man bliver leder.

Noget af det sværeste at lære er den relationelle forståelse, som gode ledere har. For kan man ikke læse folk, opfange stemninger og behov, er det svært at motivere. Men det betyder ikke, at du kan glemme alt om at blive en god leder, hvis du ikke er født med relationel forståelse.

Du kan starte med at:

  1. Forstå dine relationer.
  2. Dyrke og styrke dine relationer.

Læs mere i artiklen: Sådan udvikler du din relationelle forståelse

Læs også, hvilke kompetencer særligt succesfulde ledere har i publikationen Ledere der lykkes 2.

3. Ekstroverte ledere er bedre end introverte

Ekstroverte er udadvendte og selvsikre. Introverte betragtes som generte og tilbagetrukne. Derfor er det ikke overraskende, at ekstroverte drages mod lederjob. Men det gør dem ikke til bedre ledere end introverte.

En amerikansk undersøgelse viser, at 96 pct. af lederne mener, at de er udadvendte. Og 65 pct. af de øverste ledere i samme undersøgelse mener, at det er en ulempe, at ledere er introverte. Kun 6 pct. mener, at det er en fordel at være introvert som leder. Altså må ekstroverte være bedre ledere.

Nej, lyder det fra Susan Cain, der er forfatter til bogen: “Quiet: The Power of Introverts in a World That Can’t Stop Talking”. Ifølge Susan Cain er det mere sandsynligt, at ekstroverte bliver tiltrukket af eller udvalgt til lederroller, men de er ikke bedre ledere end introverte.

Desværre tror introverte ofte ikke, at de vil kunne lykkes i lederrollen, og er derfor mindre tilbøjelige til at gå efter lederjob. 

I skemaet er nogle af de træk, ledelseskonsulent Anne Tang Thomsen i artiklen ”10 misforståelser om ekstroverte medarbejdere” karakteriserer hhv. ekstroverte og introverte.

EkstrovertIntrovert
IgangsættendeModtagende
UdtryksfuldBehersket
SelskabeligReserveret
AktivReflekteret
EnergiskStille


Susan Cains undersøgelser viser, at ekstroverte og introverte overordnet er lige vellykkede som ledere, men også, at de udmærker sig med forskellige typer medarbejdere. De ekstroverte ledere havde en entusiasme og selvsikkerhed, som virkede godt i forhold til at få det bedste ud af passive medarbejdere, mens de selv tog rampelyset og ville sætte deres aftryk på alt. Det kvalte initiativet hos de proaktive medarbejdere, og lederne endte med at gå glip af deres ideer.

Se liste med eksempler på nogle af de største ledere i historien – alle introverte

Læs også: 7 særlige egenskaber ved introverte ledere

4. Ledere begår ikke fejl

Selv de mest talentfulde og omhyggelige ledere begår fejl. Og du må også godt skifte mening om ting. Medarbejderne vil ikke opfatte dig som en dårlig eller usikker leder, hvis du begår en fejl eller skifter mening.

Alligevel kan det gøre ondt i din selvtillid at begå fejl og tanken om, hvad andre vil tænke, kan gnave voldsomt i bevidstheden. Derfor kan det være fristende at forsøge at slette alle spor og lade som ingenting. Men i stedet skal du agere proaktivt. Og hvis du håndterer din fejl rigtigt, kan du vende den til en chance for at vise, hvilket stof du er gjort af.

Opskrift på succesfuld fejlhåndtering

  • Reager hurtigt, så dine omgivelser ikke begynder at miste tilliden til din dømmekraft
  • Tag ansvaret på dig i stedet for at forsøge at skyde skylden over på andre
  • Vær handlingsorienteret, og forklar med det samme, hvad du vil gøre for at rette op på fejlen
  • Meld hurtigt ud, hvordan du vil forhindre, at I begår samme fejl i fremtiden
  • Lad være med at gemme dig eller blive bange for at handle igen. Alle, der forsøger at gøre noget, vil også fejle før eller siden.

Læs mere om, hvordan du vender dine fejl til succes:


5. Ledere har altid travlt

Ledere har 24 timer i døgnet lige som alle andre. Det handler om prioritering og om at tage styringen over sin tid. Og jo, du kan godt være en succesfuld leder og samtidig kun arbejde 37 timer om ugen. 

”Først skal du beslutte dig for, at du vil tage styringen over din tid. I stedet for at være offer for andres planlægning, skal du bruge din tid på en måde, du selv er tilfreds med. Det kræver, at du tror på, at du har indflydelse på, hvordan du bruger din tid, ” skriver ledelsesrådgiver Dorthe Cohr Lützen i artiklen: “Få mere tid til at lede dine medarbejdere

6. Lederen får ting til at ske

Ja. Ledere får ting til at ske. Men ikke uden deres medarbejdere. Ledelse handler om at skabe resultater gennem andre. Uanset hvor hårdtarbejdende, visionær, strategisk, lyttende og gennemslagskraftig du er, kommer du ingen vegne, hvis ikke dine medarbejdere spiller med. Og det kræver følgeskab.

Her er en øvelse til at opnå følgeskab ved at lede gennem eksempel:

  • Spørg dig selv: Hvad er de tre største problemer i min organisation?
  • For hvert problem, spørg: Hvordan ønsker jeg, at mine medarbejdere skal ændre adfærd for at gøre situationen bedre?
  • Når du ved, hvad du ønsker fra dine medarbejdere, så spørg: hvordan kan jeg være et eksempel på den adfærd, jeg ønsker? Er der for meget brok i afdelingen? Stop selv med at brokke dig. Er der for meget sladder? Lad være med selv at deltage i sladder.
  • Svar nu på disse to spørgsmål: Hvilket af de tre problemer har størst konsekvenser? Ville det gøre en forskel, hvis jeg gik foran med den adfærd, jeg ønsker af mine medarbejdere?
  • Vælg hvilket problem du vil fokusere på, og beslut dig for én konkret ting, du kan gøre for at være et godt eksempel.

Læs mere om følgeskab og om at lede gennem eksempel her

Det nødvendige følgeskab opnår du sjældent uden at investere din person i lederjobbet. Læs mere i publikationen: Dit personlige lederskab 

7. Ledere kan ikke være venner med deres medarbejdere

Det er en myte, at gode ledere distancerer sig fra medarbejderne. Men i praksis er det umuligt ikke at involvere sig. Som med venskaber kræver ledelse uselviskhed og bekymring for andres velvære.
Alligevel er leder-medarbejder venskaber ikke den bedste ide. Her er nogle af faldgruberne:

  • Dine andre medarbejdere tror du favoriserer din ven
  • Du favoriserer (måske) din ven
  • Du lader din ven slippe billigere
  • Du bliver for forstående overfor din ven
  • Din ven underminerer din autoritet og du hendes
  • Du er for hård ved din ven
  • Det er svært at fyre en ven

Men det sker rigtig tit, og det kan lade sig gøre. De arbejdsvenskaber, der består, er baseret på tillid og åbenhed; åbenhed omkring de nødvendige grænser, der er for, hvad I kan dele og tillid til, at dine handlinger er professionelle og ikke personlige.

8. Ledere viser ikke følelser

Det er ikke et svaghedstegn, når en leder viser følelser. Tværtom. Din begejstring og glæde kan smitte af og inspirere, engagere og motivere andre. Men hvad gør du med følelser som vrede og afsky?

”… følelser er lavet af et andet stof end fornuft, det er så at sige et antistof, der kan skævvride logiske og analytiske argumenter. Men man kan ikke fjerne følelser, selvom de virker fornuftsstridige og undergravende, og det går som regel galt, når man søger at undertrykke dem. Følelserne er der bare, de er virkelige og ægte, og de taler sandt i den forstand, at de udsiger noget om, hvordan vi faktisk reagerer følelsesmæssigt, uanset om det nu måtte være fornuftigt eller ej.” Sagt at Kurt Klaudi Klausen, professor ved Institut for Statskundskab på Syddansk Universitet.

Ledere har som alle andre følelser som vrede, utålmodighed, begejstring, afsky, forelskelse og utilstrækkelighed – også når de er på arbejde. Følelser er ikke en dragt, du kan tage af og på til og fra arbejde.

Som leder må man være fornuftig i sin omgang med egne og andres følelser for at blive oplevet som autentisk og ærlig, og undgå grænseoverskridende og manipulerende handlinger i ledelsesarbejdet.  

Læs mere her om, hvordan du professionelt tackler de forbudte følelser som afsky og magt