Det er nemt at sige, at man skal huske sin egen udvikling som leder, men ledelsesudvikling kan hurtigt ryge i baggrunden, når kalenderen er fyldt. Få tre råd om, hvordan du kommer tilbage på udviklingssporet med fornyet energi og et engagement, der smitter.
Magt gør dig usympatisk, mere dominerende og mindre lyttende, viser ny forskning. Læs her, hvad magten gør ved os, og hvordan du undgår, at magten stiger dig til hovedet i dit lederjob .
Læs mere
4 råd: Sådan tackler du svære følelser i en professionel samtale
Selvom du som leder er vant til at føre professionelle samtaler kan det godt ske, at du lander i en samtale, hvor bølgerne går højt og så kan det være svært at styre følelserne. Konsekvensen kan være en konflikt med dine kollegaer eller medarbejdere. Få fire råd om, hvordan du holder øjnene på bolden, når følelserne tager over.
Der er ledere, som overtænker deres ledelse ved at dvæle ved fortiden og ledere, som overtænker ved at bekymre sig om fremtiden. En typisk fejl, ledere begår, er at forveksle overtænkning med selvrefleksion, og det kan skade din ledelse. Tjek her, om du overtænker din ledelse, og få råd om, hvordan du undgår at overtænke.
Sov godt. Det lyder enkelt, men meget tyder på, at det ikke er helt så simpelt. For tæt på halvdelen af alle danskerne lider af søvnbesvær, viser undersøgelse. Din dårlige søvn skader ikke kun din egen sundhed og trivsel. Det rammer også dine medarbejdere. Få råd om, hvad du kan gøre for at sove bedre.
Læs mere
5 råd: Undgå at din utålmodighed spænder ben for din ledelse
Tålmodige ledere øger effektiviteten og styrker samarbejdet, viser ny undersøgelse. Men din tålmodighed kommer hurtigt under pres, når du har mange bolde i luften i løbet af en arbejdsdag. Læs her, hvad du kan gøre for at blive en mere tålmodig leder.
Skal du holde årets MUS-samtaler via skærmen? Her får du ni råd som kan minimere nogle af de potentielt skadelige misforståelser, der nemt opstår, når I ikke kan holde MUS-samtalen ansigt til ansigt.
Læs mere
Forråelseskulturen: Kom de onde handlinger til livs
Der findes ikke onde mennesker, men der findes onde handlinger. Læs her, hvordan forråelsen tager form, og hvordan du kommer de onde handlinger til livs ved at tage livet af afmagten.
Når du tænker på gode ledere, tænker du sandsynligvis på deres egenskaber, og hvad de gør, som er helt særligt. Her kan du læse om, hvilke handlinger gode ledere gør.
Læs mere
Det ofrer lederne for at vinde medarbejdernes tillid
Tillykke! Du har netop landet dit første lederjob, men nu skal du lære at navigere i alt det nye. Hvad er det første, du vil kaste dig over, og hvordan gør du det? Få her tre råd om, hvad du skal gøre som ny leder.
Læs mere
3 råd: Undgå at kvæle dine medarbejderes motivation
Kender du en kontrolfreak? Og hvad gør du, hvis du selv er den, der ikke kan slippe tøjlerne og dermed dræber dine medarbejderes motivation og initiativ? Få her tre råd om, hvordan du slipper kontrollen.
”Nærvær er godt, distance er skidt”. ”Tillid er en menneskeret”. På de fleste arbejdspladser er der idealer og forestillinger om, hvad der er godt og dårligt. Men det er ikke alle idealer, der er realistiske eller ønskværdige, og de risikerer at spænde ben for både ledere og medarbejdere. Læs om de mest udbredte idealer, og hvorfor du bør udforske og måske udfordre dem.
Du kan øge medarbejdernes motivation og engagement ved at uddelegere ansvar og ikke bare opgaver. Desværre undlader nogle ledere at uddelegere af frygt for, hvordan det bliver opfattet. Her får du otte trin til at uddelegere ansvar effektivt og succesfuldt.
Da mange stadig arbejder hjemmefra, er det blevet essentielt at kunne holde samtaler og møder virtuelt. MUS-samtalen kan også holdes på afstand. Men det kan give anledning til både frustration og misforståelser, når man ikke kan mødes ansigt til ansigt. Få her råd om, hvordan du bedst holder den virtuelle MUS.
Når vi giver feedback ligger fokus på det, der er sket. Giver vi i stedet gode råd, ligger vores fokus på fremtiden og mulighederne for udvikling. Læs her, hvorfor du nogen gange skal udskifte feedbacken med gode råd i stedet.
For en støttende leder kan det være en udfordring at finde grænsen mellem lederskab og det overbeskyttende lederskab. Overbeskytter du dine medarbejdere mod kritik eller fiaskoer, vil du aldrig hjælpe dem med at lykkes. Læs om, de tre fælder du skal undgå for ikke at blive overbeskyttende.
Kan skam og moralske konflikter være forbundet med stressrelateret sygefravær? Se video, podcast, værktøjer og flere materialer om stress fra nyt forskningsprojekt som Pernille Steen Pedersen, CBS har udført for Fremfærd.
Tillid er noget du skal gøre dig fortjent til. Ledere, der er dygtige til at skabe tillid ser ofte, at tilliden smitter af på medarbejdernes arbejdsglæde, produktivitet og loyalitet. Læs her, om seks veje til at skabe en tillidsfuld arbejdskultur.
I en travl hverdag risikerer dit fokus på resultater at overskygge din relation til dine medarbejdere. Ubevidst kan du komme til at skabe en usund arbejdskultur, hvor nogle medarbejdere tilgodeses, mens andre overses. Læs her, om du leder en giftig kultur, og få tips til hvordan du ændrer din adfærd i praksis.
MUS skal give mening og skabe værdi. Både du og din medarbejder skal forberede jer grundigt inden jeres MUS-samtale. Få her et komplet og interaktivt MUS-skema, som du kan skrive og redigere direkte i.
Har du ikke allerede besvaret vores brugerundersøgelse, kan du stadig nå det. Vi vil meget gerne høre, hvad du mener om Lederweb og Væksthus for Ledelse. Det tager kun fem minutter, og som tak for hjælpen trækker vi lod om tre gavekort til Magasin.
At miste en medarbejder kan påvirke teamets moral og resultere i en dominoeffekt i form af lavt engagement og flere opsigelser. Læs her om fem fejl du ikke må begå, hvis du skal undgå opsigelser.
Læs mere
Sådan minimerer du stress før, under og efter din juleferie
Jul er for mange lig med pebernødder, juleklip og familiehygge. Desværre er julen også forbundet med stress og jag. Der er meget man skal både hjemme og på arbejdet. Her får du konkrete råd og tips til at mindske stress, før, under og efter din juleferie.
Frygten for at den perfekte kandidat siger nej til jobbet, får mange til at undlade at fortælle om de knap så attraktive sider af jobbet. Læs, hvordan du skaber en ærlig rekrutteringsproces, der stadig sikrer dig den rette medarbejder.