Artikler om Kerneopgaven

Uanset om du kalder det for mission, formål, kerneopgave eller hovedopgave, er grundtanken den samme: Komplekse organisationer har brug for en ledestjerne, og det kan de offentlige ledere være med til at sikre og udnytte i deres daglige ledelse.

Kerneopgaven er en enheds grundlæggende opgave med at skabe langsigtede effekter i form af værdi for den enkelte borger og/eller for samfundet. Værdien af begrebet er først og fremmest at gøre dette perspektiv aktivt i hverdagen gennem vedvarende dialog, fælles refleksion – og de nødvendige konflikter. Målet er ikke at formulere kerneopgaven i én enkelt sætning, som alle kan blive enige om. Det er derimod et middel til at få gang i dialogen om meningen med den fælles indsats.

På Lederweb finder du artikler og forskellige perspektiver på det at lede med fokus på kerneopgaven.

Du kan også læse mere om kerneopgaven i Væksthusets publikation "Med kerneopgaven som ledestjerne".



  • Kerneopgaven
Viser 5 / 2257
Ingen resultater.
  • Advarsel: Disse 9 ting får dine medarbejdere til at smutte

    Når de bedste medarbejdere opsiger deres stilling, giver det ofte lederne grå hår. Og det er ikke uden grund. Der er nemlig få ting, som koster og forstyrrer lige så meget, som når gode medarbejdere smutter. Læs her, om de ni værste ting du kan sige og gøre, som i sidste ende skubber gode medarbejdere i armene på en ny arbejdsplads.

    Læs mere
  • Advarsel: Derfor flygter dine medarbejdere

    Husker du at sige godmorgen til dine medarbejdere, er du tilgængelig og engagerer du dig i sociale aktiviteter på arbejdspladsen? Her får du ti lidt mere utraditionelle bud på, hvorfor dine medarbejdere søger væk, og hvad du kan gøre for at undgå det.

    Læs mere
  • Sådan skriver du en god anbefaling

    Mange medarbejdere ønsker en anbefaling, når de fratræder deres stilling. Men som leder kan det være vanskeligt at finde den gode struktur og ramme det rigtige niveau af tone og faglighed. Her er fem hovedkomponenter i en god anbefaling og inspiration til, hvordan du bygger en anbefaling op.

    Læs mere
  • Systemisk tænkning - at forstå systemet, mønsteret og sammenhængene

    Organisationens evne til at forandre sig i takt med omverdenen hænger sammen med det interne system, som organisationen udgør. Artiklen gennemgår den systemiske tænkning, som hjælper dig til at se sammenhængen mellem organisationen og forandringen.

    Læs mere
  • Sådan gennemfører du en god ansættelsessamtale

    En komplet guide til dig, der skal holde ansættelsessamtale. Ved at bruge spørgerammer sikrer du dig, at du får afklaret ansøgerens kompetencer og kvalifikationer.

    Læs mere