Artikler om Kerneopgaven

Uanset om du kalder det for mission, formål, kerneopgave eller hovedopgave, er grundtanken den samme: Komplekse organisationer har brug for en ledestjerne, og det kan de offentlige ledere være med til at sikre og udnytte i deres daglige ledelse.

Kerneopgaven er en enheds grundlæggende opgave med at skabe langsigtede effekter i form af værdi for den enkelte borger og/eller for samfundet. Værdien af begrebet er først og fremmest at gøre dette perspektiv aktivt i hverdagen gennem vedvarende dialog, fælles refleksion – og de nødvendige konflikter. Målet er ikke at formulere kerneopgaven i én enkelt sætning, som alle kan blive enige om. Det er derimod et middel til at få gang i dialogen om meningen med den fælles indsats.

På Lederweb finder du artikler og forskellige perspektiver på det at lede med fokus på kerneopgaven.

Du kan også læse mere om kerneopgaven i Væksthusets publikation "Med kerneopgaven som ledestjerne".



  • Kerneopgaven
Viser 48 / 48
Ingen resultater.
  • Leder, kend din kerneopgave

    Der er store gevinster at hente, hvis ledere og medarbejdere får skabt forudsætningerne for innovation i hverdagen. En væsentlig forudsætning er, at man klart ved, hvad man er ansat til – altså hvad ens kerneopgave er. For i kerneopgaven ligger nøglen til innovation. Det er en af pointerne i den nye bog ”Kend din kerneopgave”, der sætter fokus på innovation i hverdagen i det offentlige.

    Læs mere
  • Sådan skaber du klarhed om kerneopgaven

    Her får du hjælp til at sætte kerneopgaven på dagsordenen og få den defineret så konkret, at den giver mening for alle dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Seneca: Dine medarbejdere er ikke ansat til at trives

    Du skal fokusere på, at I gør det godt, ikke at I har det godt. Læs her, hvorfor det er det vigtigt, at du tager dialogen om, hvornår I lykkes effektfuldt, og hvorfor dét pejlemærke er vigtigere end dine medarbejderes trivsel.

    Læs mere
  • 10 råd til at styrke sammenhængskraften i en fusioneret organisation

    Kulturen er vigtig, men også svær at håndtere under fusioner. Læs om, hvordan du som leder fremmer sammenhængskraften i en fusioneret organisation ved at få de gamle kulture til at spille sammen med den nye.

    Læs mere
  • Fri os fra kerneopgaven

    At få defineret kerneopgaven skulle give retning og være et grundlag for at prioritere opgaverne. Men hvis du er leder af fagprofessionelle, duer det ikke at tale om kerneopgaven. Læs her, hvorfor og få råd om, hvad du i stedet skal gøre.

    Læs mere
  • Borgeren skal i centrum - ikke i førersædet

    Der knytter sig en hel del forvirring til forestillingen om brugerdreven innovation i den offentlige sektor. Modsat hvad mange tror, drejer det sig ikke om, at borgerne nu skal opfinde den offentlige service. Det drejer sig om, at offentligt ansatte skal blive langt, langt bedre til at forstå, hvordan borgerne oplever det, vi gør ved dem.

    Læs mere
  • Sådan leder du efter kerneopgaven

    Den store bevågenhed på kerneopgaven er glædelig og til gavn for borgerne. Men den får først effekt, når du og dine lederkollegaer arbejder strategisk og langsigtet med kvalificering og prioritering af kerneopgaven.

    Læs mere
  • Mange ledere kender ikke deres kerneopgave - gør du?

    Det er ikke alle, der kender deres kerneopgave. Men hvis velfærdsopgaverne skal løses godt, effektivt og tilsat højt humør, kræver det at ledere og medarbejdere er enige om, hvad deres kerneopgave er. Få her en lektors ti bud på, hvad kerneopgaven er.

    Læs mere
  • 6 råd om at komme fra god til fremragende

    Det er fint at være god til noget. Nogle gange er det til med godt nok at være tilstrækkelig. Til tider ønsker vi dog alle at mestre vores kerneopgave eller andre ting til excellence. Få 6 råd om, hvordan du kommer fra god til excellent.

    Læs mere
  • Tilfredse medarbejdere er ikke målet

    Tilfredse medarbejdere må aldrig være målet. De er derimod middel til realisering af arbejdspladsens kerneopgave – og den er ofte uudtalt. Der er store gevinster at hente, hvis ledere betragter medarbejderen som middel til målet og får sat ord på, hvad der i det hele taget er kerneopgaven.

    Læs mere
  • Forsker udpeger fem barrierer for tillidsbaseret ledelse

    Tillidsbaseret ledelse. Mange vil det, men få gør det. En ny ph.d. kortlægger de typiske forhindringer, når man går fra traditionel styring til tillidsbaseret ledelse. Læs om, hvad du kan gøre for at nedbryde barriererne for tillidsbaseret ledelse.

    Læs mere
  • Afstem forventninger når du uddelegerer

    Oplever du, at dine medarbejdere ikke løser opgaver, som du forventede? Her er otte spørgsmål, der hjælper til at afstemme jeres forventninger til opgaven og sikrer, at dine medarbejdere bruger deres kræfter mest hensigtsmæssigt.

    Læs mere
  • Kerneopgaven giver aldrig sig selv

    En stor organisations kerneopgave ender ofte med at blive formuleret ret abstrakt. Derfor skal den ofte oversættes til lokale versioner, hvis den skal give mening rundt omkring i organisationen. I det arbejde spiller ledere og chefer en afgørende rolle. Her får du ti råd om at gøre kerneopgaven forståelig og meningsfuld for alle.

    Læs mere
  • Trivselsmålinger fjerner fokus fra kerneopgaven

    Ledere bliver for ofte målt på trivselsundersøgelser, APV’er og andre interne målinger, men ikke på, hvordan de løser kerneopgaven. Det har konsekvenser for velfærden, mener Anne Jøker, der er forfatter og ledelseskonsulent. Hun efterlyser derfor en bedre balance mellem ledernes fokus på kvalitet, effektivitet og trivsel.

    Læs mere
  • 3 kendetegn hos ledere der skaber innovation i hverdagen

    Hvad karakteriserer de ledere, som formår at skabe rum for medarbejdernes ideer og nye løsninger i hverdagen? Svaret finder du i en ny publikation fra Væksthus for Ledelse, som identificerer tre kendetegn hos ledere med en innovativ praksis. Læs om dem, og få tips til, hvordan du skaber innovation i hverdagen.

    Læs mere
  • Led efter det fælles "vi" på arbejdspladsen

    Hvor "vi" erIpå din arbejdsplads? Det afhænger i høj grad af dig som leder, og om du leder én medarbejdergruppe eller grupper af medarbejdere. Få her hjælp til at skabe et stærkere arbejdsfællesskab.

    Læs mere
  • 5 principper for arbejdet med kerneopgaven

    Kerneopgaven er et perspektiv på opgaveløsningen, som ledere og medarbejdere kan arbejde ud fra på mange forskellige måder. Uanset hvilken metode eller tilgang I vælger, bør I følge fem enkle principper for arbejdet med kerneopgaven. De sammenfatter – gode og dårlige – erfaringer med kerneopgaven fra en lang række offentlige arbejdspladser.

    Læs mere
  • 7 måder du styrker den relationelle koordinering

    Fælles mål, gensidig respekt og konstruktiv kommunikation. Det er nogle af forudsætningerne for et effektivt samarbejde om kerneopgaven. I en ny publikation om relationel koordinering giver Væksthus for Ledelse anvisninger til, hvordan du styrker samarbejdet i egen organisation til gavn for kerneopgaven.

    Læs mere
  • Værktøj: Hvad vil, kan og skal dine medarbejdere?

    Ved dine medarbejdere altid, hvad de gerne vil, hvad de kan, og hvad de skal? Her får du VIL-KAN-SKAL-modellen, som er et redskab, der hjælper dig og dine medarbejdere med at få et helhedsblik på arbejdsopgaverne. Brug modellen til at strukturere samtaler og skabe tydelighed om opgaverne.

    Læs mere
  • Du er slet ikke færdig med kerneopgaven

    I taler om kerneopgaven, I kender måske kerneopgaven, men løser I den også? Ét er at definere den. Noget andet er at operationalisere og optimere kerneopgaven. To eksperter giver input til, hvordan du også lykkes med at løse den.

    Læs mere
  • Seneca: Led efter fagligheden

    Vi skal have noget mere tværfaglighed. Sådan lyder det ofte, når komplekse udfordringer skal håndteres. Men hvorfor egentlig? Måske er tiden kommet til, at vi efter år med tværfaglighed fokuserer på fagligheden? At vi bliver skarpe på, hvad vi hver især bidrager med - og hvad vi sammen skal lykkes med.

    Læs mere
  • Sådan gør du kerneopgaven til en del af jeres kultur

    Alle taler om kerneopgaven. Men knap så mange har integreret den i organisationens kultur. Læs her om kerneopgavens fire niveauer, og hvordan du når til fjerde niveau, hvor den er fuldt integreret i organisationens kultur.

    Læs mere
  • Sæt kød og blod på kerneopgaven

    Forskning viser, at hvis I sætter ansigt på brugerne og sætter fokus på den forskel I gør for dem, præsterer medarbejderne bedre. Læs om forskningsresultaterne og få en vejledning til, hvordan I kommer i dialog med hinanden og borgerne om jeres kerneopgave.

    Læs mere
  • Brugerinnovation i den offentlige sektor

    Brugerinnovationer er en opfindelse, der er gjort med henblik på at blive brugt af opfinderen selv. Her præsenteres du for de væsentligste indsigter fra innovationslitteraturen om brugerinnovation og får bud på, hvordan de kan kobles til brugerinnovation i den offentlige sektor.

    Læs mere
  • Du skal lede personer, ikke funktioner

    Fokusér på oplevelse i stedet for output. Det åbner for innovation og bedre velfærdsydelser. Læs en oplevelsesleders bud på, hvordan offentlige ledere skal tænke service på nye måder, lede personer frem for funktioner og slippe forskelskraften løs.

    Læs mere
  • Værktøj: Kan og skal opgaver - fokus på kerneopgaven

    Når vi siger, at vi ikke har tid til at udføre en bestemt opgave, betyder det egentlig, at vi har valgt ikke at prioritere den. Her er et værktøj, du kan bruge til at støtte dine medarbejdere i at prioritere arbejdsopgaver med udgangspunkt i kerneopgaven. Det forebygger stress.

    Læs mere
  • Undgå værdiløs kompetenceudvikling med ny metode

    Hvad skal vi gøre anderledes? Hvilke hvilke kompetencer skal vi udvikle for at ændre løsningen af opgaven? Og hvordan får vi forankret den nye viden i hverdagen? Læs om en ny enkelt metode, du kan bruge til at udvikle dine medarbejderes kompetencer, så de matcher de opgaver, I skal løse nu og fremover.

    Læs mere
  • 5 råd om at undgå værdiløse lederevalueringer

    Hvis lederevalueringen skal være et nyttigt redskab til udvikling af ledere og organisationen, er det afgørende, at evalueringen er designet til at skabe udvikling. Ellers er den så godt som værdiløs. Artiklen giver fem råd om, hvad en god og anvendelig lederevaluering er.

    Læs mere
  • Kerneopgave - 3 eksempler fra praksis

    Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Få her tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.

    Læs mere
  • 7 spørgsmål til professoren - om kerneopgaven

    Var de opgaver, de offentlige organisationer lavede, før der kom fokus på kerneopgaven forkerte? Og hvorfor er forskellen mellem kerneydelse og kerneopgave så afgørende?

    Læs mere
  • Leder om sygefravær: Det var alt for højt

    Højt sygefravær er noget skoleleder, Marco Damgaard og den øvrige ledelse på Tingbjerg skole ofte har drøftet. I samarbejde med København Kommunes Task Force har de haft succes med at nedbringe et tårnhøjt sygefravær blandt lærerne. Men det har også givet anledning til kritik af ledelsen og diskussioner om krænkelsen af privatlivets fred.

    Læs mere
  • Leder: Sådan kom vi brok i krogene til livs

    Medarbejdere, der var utilfredse med uforudsigelige arbejdsdage, brok i krogene og manglende interesse for MED-udvalgets arbejde var nogen af de ting, som prægede dagligdagen i dagtilbuddet Skovby-Stjær Børnehus. De inviterede derfor en SPARK konsulent, som skræddersyede et gratis forløb med fokus på det psykiske arbejdsmiljø. Det blev et vendepunkt for alle parter.

    Læs mere
  • Hvorfor går du på arbejde?

    Du ved godt, hvad du laver, når du går på arbejde. Og du ved for det meste, hvordan du skal gøre det.Men ved du og dine medarbejdere også, hvorforI gør det? Hvorfor findes jeres arbejdsplads overhovedet? Hvem er I til for? Læs her, hvordan I sætter fokus på det vigtige hvorfor.

    Læs mere
  • Ledelse er at vise at alt ikke er lige godt

    Som chef skal du ville noget mere med din ledelse. Du skal insistere på den fælles mening med kerneopgaven – på tværs af traditionelle fagskel og strukturer – og dermed skabe et fælles blik for det alment gode lederskab.

    Læs mere
  • 3 råd om dit digitale lederskab

    Digitaliseringen giver dig overblik over store mængder af data og mulighed for at styre, kommunikere og kontrollere i et helt nyt omfang. Det kræver godt digitalt lederskab, som bygger på digital dannelse og kompetence. Få treråd om, hvordan du udvikler dit digitale lederskab.

    Læs mere
  • Ikke mindre NPM - bedre Public Management

    Debatten om resultatstyring i den offentlige sektor er kørt i en rille for og imod NPM. NPMs fokus på systemerne har fjernet fokus fra kernen i et velfungerende bureaukrati. Dvs. opgaveformulering, optimering af arbejdsbetingelser, og delegering af handlerum mellem leder og medarbejder. Læs her om et værktøj til at fastholde fokus på ledelsesarbejdet inden i NPM.

    Læs mere
  • 3 tip til at lede sparring

    Når dine medarbejdere bliver frustrerede, udfordrede eller pressede, må de ofte finde en vej ud af moradset selv. Ved at sparre med hinanden kan dine medarbejdere hjælpe hinanden på en effektiv, fokuseret og læringsorienteret måde. Her er tre råd om, hvordan du understøtter dine medarbejderes sparring i hverdagen.

    Læs mere
  • Parkinsons lov: Bruger I tiden rigtigt?

    Mennesker er hverken uduelige, grådige eller løgnagtige, men opgaver har en tendens til at udvide sig, indtil de udfylder den tid, der er afsat til det. Det hedder med en mere teknisk betegnelse ”Parkinsons Lov”. Det er et velbeskrevet fænomen, der er med til at forklare, hvorfor vi bruger alt for meget tid på opgaver, der reelt ikke skaber værdi i forhold til kerneopgaven.

    Læs mere
  • Ledelse af samarbejde om kerneopgaven i folkeskolen

    Målet er klart: At understøtte og øge alle børns læring, trivsel og dannelse. Men vejen dertil har ændret sig med folkeskolereformen. Det kalder på et stærkere samarbejde, herunder mellem lærere og pædagoger og om ”den åbne skole”. Ny publikation fra Væksthus for Ledelse giver skoleledelserne inspiration til, hvordan samarbejdet kan styrkes.

    Læs mere
  • Hvad du bør vide for at lede kerneopgaven

    Kerneopgaven er sjældent så indlysende og nem at lede ud fra, som det ofte fremgår. For hvad er egentlig forskellen på en arbejdsopgave og en kerneopgave, og hvordan bruger du kerneopgaven til at skabe fælles retning, hvis der ikke er enighed om, hvad den er? Få her tre perspektiver, som kan hjælpe dig til at lede med fokus på kerneopgaven.

    Læs mere
  • Kan en arbejdsmiljøindsats med fokus på kerneopgaven forbedre trivslen og nedbringe sygefraværet?

    Et forskningsprojekt har undersøgt effekten af en arbejdsmiljøindsats med fokus på kerneopgaven i kommunale daginstitutioner i København. Forventningen var øget medarbejdertrivsel og reduceret sygefravær. Læs mere om det her.

    Læs mere
  • Ledelse af ny mening

    En ny organisering skal give mening. Ikke kun på papiret, men i den daglige praksis i forhold til løsningen af kerneopgaven. Det kræver tydelig ledelse. Læs her om, hvilke ledelsesopgaver du står foran, når du skal skabe nye meningsfulde sammenhænge mellem forskellige områder og fagprofessioner.

    Læs mere
  • Kvalitetsreform og kravsinflation

    Nogle ord emmer af beroligelse. De er rare at høre, og man kan sutte på dem og lade dem sive ned over tungen som bolcher opløst i spyt. Et sådant ord er kvalitet. Hvem går ikke ind for kvalitet? Hvem vil ikke have mere? Hvem ånder ikke tungt ved lyden, synet og fornemmelsen af kvalitet?

    Læs mere