Artikler



  • Tina Juul Rasmussen
Viser 11 / 11
Ingen resultater.
  • Overlæge om corona: ”Det var som at spille på udebane hele tiden”

    Når specialisterne i ortopædkirurgi mister kerneopgaven, mister de også meningen i arbejdet, erfarede ledende overlæge Christian Pedersen på Aalborg Universitetshospital. Han måtte kigge dybt i skufferne for at finde opgaver til lægerne, men oplevede stor loyalitet og agilitet i ’pause-arbejde’, som han tager med sig i fremtidige forandringer.

    Læs mere
  • Afdelingschef i jobcenter om corona: ”Bekymringen for at tabe nogle på gulvet, gav os nye løsninger”

    Coronakrisen har krævet en ny organisering af kerneopgaverne og har i processen speedet den digitale omstilling markant op. Hos to ledere har det skærpet fokus på at levere meget præcis kommunikation til og mindske kompleksiteten for medarbejderne. Gevinsten har været overraskende aha-oplevelser med borgerne.

    Læs mere
  • Leder om corona: ”Når jeg ud ad vinduet så en lærer gå hjem med lidt sammensunkne skuldre sørgede jeg for at ringe og høre til trivslen”

    De gode grin og skøre indfald har været den livline, skoleleder Louise Høybye har kastet ud til medarbejderne på Højslev Skole i Skive Kommune for at hive alle igennem coronakrisen med motivationen og fællesskabet i behold. Og i processen fandt hun selv den delikate balance mellem at styre og støtte, som hun tager med sig videre.

    Læs mere
  • Leder om corona: ”Det har været rigtig rart at kunne være til stede hele tiden og udøve nærværende ledelse"

    Tydelig kommunikation, strammere styring end vanligt, tilstedeværende og synlig ledelse med empati og forståelse for uro og bekymringer hos frontpersonalet. Det har styrket motivationen, øget trygheden og gjort lederskabet stærkere og mere bevidst – kvaliteter, som består coronatesten, er to ledere enige om.

    Læs mere
  • Dagtilbudsleder: "Vi lavede gymnastiksalen om til en kommandocentral"

    At tænke kreativt under heftigt tidspres er en kompetence, dagtilbudsleder Eva Meyer og hendes medarbejdere har udviklet og praktiseret til fulde under corona. For når kerneopgaven skal reorganiseres næsten fra bunden, er der både ressourcer, loyalitet og opbakning at finde hos personalet. De kreative løsninger og sammenholdet i at skabe dem tager hun med sig efter corona.

    Læs mere
  • Kontorchef: "Vi gik fra at være ’dem bag skærmen’ til at være en værdsat partner"

    At skulle lede, anerkende og pleje fællesskab med medarbejderne pr. digital langdistance har lært kontorchef Karen Ingerslev i Region Midtjylland større systematik i opfølgning og tydeligere faglig kommunikation. Erfaringer, hun vil indarbejde i sin ledelse efter corona.

    Læs mere
  • Vi kan ikke lede fra et skrivebord

    Organisationsudvikling har mange steder været sat på hold under corona, men ikke hos servicechef Birgitte Hensch på Holbæk Sygehus. Midt i 2. bølge implementerede hun en ny teamorganisation og ændrede vagt- og arbejdsplaner for alle medarbejdere – og bl.a. ved at involvere dem lykkedes det med succes. Corona har for hende bekræftet, at ledelse skal foregå helt tæt på personalet.

    Læs mere
  • Fra hverdagshelte til offentlig udskamning

    Vinden vendte 180 grader for ledelse og personale i plejesektoren under corona. Fra at være hverdagens helte blev de offentligt hængt ud som faggruppe. Det har skærpet plejecenterleder Jeanette Spangsbergs faglige blik og ansvar for at sikre trivsel og motivation hos medarbejderne post-corona. Hun skifter hest og fokuserer på belastningspsykologi.

    Læs mere
  • Lederuddannelse: En løftestang for strategisk udvikling af organisationen

    En lederuddannelse skal ikke kun udvikle dig som leder, hele organisationen skal have gavn af den. Læs, hvordan Aarhus Kommune arbejder strategisk med at sikre, at lederuddannelsen understøtter, at organisation og leder udvikler sig i den ønskede retning.

    Læs mere
  • Fra værdierne på papiret til hverdagen

    Får I omsat jeres værdier til hverdagens praksis, hvor de giver mening for medarbejderne og kommer til udtryk i dagligdagens adfærd og kommunikation? Læs om, hvordan værdierne får værdi.

    Læs mere
  • Årets kommunale leder 2011

    Lederen, der har ført den kriseramte organisation sikkert igennem de oprørte vande, vinder medarbejdernes tillid. Det viser mange af indstillingerne til årets Kommunale Lederpris, som lektor Søren Voxted har analyseret.

    Læs mere