Artikler om Arbejdslivsbalance

Det kan være svært at forene ansvaret for familiens trivsel med en karriere. Det er en udfordring, som både mænd og kvinder kæmper med.

I en stor online undersøgelse har 900 respondenter svaret på spørgsmål om deres oplevelse af sammenhængen mellem karriere og familieliv. En af de overraskende indsigter var, at mange ikke udlever deres professionelle ambitioner, særligt mens de har små børn.

Omvendt er det også vigtigt, at det hele ikke kommer til at gå for stærkt. Kommer tingene til at køre lidt for stærkt både på arbejde og derhjemme, risikerer du at få stress. Derfor er det vigtigt, at du har en god arbejdslivsbalance.

Arbejdslivsbalance er et bredt emne, og her kan du blandt andet finde artikler, der omhandler arbejdsglæde, stress, arbejdsvaner, arbejdsafhængighed, sygefravær og trivsel.



  • Arbejdslivsbalance
Viser 50 / 86
Ingen resultater.
  • Fem måder at håndtere konflikter

    Typisk håndterer du konflikter på 1-2 måder. Men der er mange flere måder og de skal bruges situationsbestemt. Du slipper ikke godt fra at bruge samme stil hver gang.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Sensitive mennesker er mere fintfølende og derfor mere disponerede for at få stress, angst eller depression. Til gengæld har de også en høj grad af empati og kreativitet, er ofte intuitive og gode til at fordybe sig. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere
  • Hvad har søvn med ledelse at gøre?

    Lederen skal ikke sidde på kanten af medarbejderens seng og sørge for, at medarbejderen får søvn nok. Men søvn er den vigtigste stressforebyggende faktor, så lederen har alligevel nogle muligheder for at være med til at sikre, at det ikke er søvnen, der som det første bliver skruet ned for, når der er travlt. Få 8 tips og tricks om søvn og ledelse her.

    Læs mere
  • 7 måder du dræber medarbejdernes arbejdsglæde efter ferien

    Når du som leder møder dine medarbejdere efter en velfortjent ferie, er du en af de afgørende faktorer for, om de starter ugen med arbejdsglæden intakt. Du kan motivere, støtte og hjælpe, men du kan også gøre det fuldstændig modsatte. Læs her, hvordan du smadrer arbejdsglæden, når dine medarbejdere vender tilbage fra ferie.

    Læs mere
  • Kend forskel på en travl og en stresset medarbejder

    Som leder skal du kunne skelne mellem travlhed og stress, for de stiller forskellige krav til dig. Her får du et redskab til at kende forskellen mellem de to størrelser.

    Læs mere
  • 7 råd der forebygger stress hos dine medarbejdere

    Sig pyt til det hele, eller løb en maraton. Det har vi igennem de seneste ti år fået at vide, at vi selv kan gøre for at undgå stress. Vi bærer et ansvar for vores egen trivsel, men uden ordentlige rammer går det ikke. Sådan lyder budskabet fra stressekspert Thomas Milsted, der her giver syv råd om, hvordan du som leder opstiller rammer, der sikrer medarbejdernes trivsel og forebygger stress.

    Læs mere
  • 7 råd der giver dig mere tid

    På jobbet er der møder, MUS-samtaler, budget, indberetninger og meget mere. I fritiden er der også meget at nå: familien, vennerne, haven, bøgerne, løbeturen osv. Det er ikke mærkeligt, at vi føler os mere travle end nogensinde. Alligevel viser forskning, at vi ikke har mere travlt - vi føler os bare mere travle. Læs mere om hvorfor, og hvad du skal gøre ved det.

    Læs mere
  • 6 myter der skaber mere stress

    Igennem de sidste 10 år har vi kæmpet mod stressbølgen i Danmark. Stresstallene er dog ikke blevet mindre. En af årsagerne er, at stress stadig er gennemsyret af en lang række myter. Læs om 6 skadelige myter, der skaber mere stress.

    Læs mere
  • 7 råd om trivsel i travlhed

    Mange arbejdspladser oplever at skulle præstere mere på kortere tid, og det går let ud over arbejdsglæden. Men som leder kan du gøre meget for at fremme trivsel trods travlheden. Artiklen udpeger syv områder, hvor du kan sætte ind.

    Læs mere
  • Hvor moden er du, leder?

    Der findes utallige undersøgelser af, hvilke personlighedstræk og egenskaber der skal til for at lykkes som leder. Ligeså afgørende er det dog, hvor moden du er. Lederens succes bestemmes nemlig i lige så høj grad af, hvor langt de er kommet i deres personlige, psykologiske udvikling. Det er én af pointerne i bogen ’Lederens værktøjskasse’.

    Læs mere
  • Ryd op på dit skrivebord inden du går på ferie

    Brug en time eller to på at få styr på rodet på dit skrivebord inden du smutter på sommerferie. Det gør det nemmere at komme tilbage efter ferien.

    Læs mere
  • Selvledelse giver ikke mere stress

    Hjemmearbejdspladser og fleksible arbejdstider betyder flydende grænser mellem privatliv og arbejdsliv. Forskere har længe ment, at det skabte øget stress, men en ny undersøgelse viser, at folk, der leder sig selv, har en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv end andre.

    Læs mere
  • 5 råd til at klare ledergerningen, hvis dit privatliv ramler

    Det kan være svært at indrømme, når skilsmisse, misbrug eller andre tragiske hændelser i familien fylder så meget, at man ikke kan passe sit arbejde. Få 5 råd om hvordan, du holder dig oven vande og ikke mister professionalismen i ledergerningen.

    Læs mere
  • Kom godt tilbage efter stress

    Hvordan skal din første arbejdsdag være? Hvad vil du fortælle dine medarbejdere, og hvordan får du skabt en bæredygtig lederfremtid? Spørgsmål og bekymringer er der mange af, når man har været sygemeldt med stress. Her får du syv råd om, hvordan du kommer godt tilbage i din rolle som leder.

    Læs mere
  • Hjerneforsker: Ferie holder din hjerne skarp

    Mobiltelefoner, Laptops og internetadgang overalt gør det svært at slippe arbejdet i ferien. Men din lederhjerne har godt af ferie, siger hjerneforsker, som giver tre råd om, hvordan du får skruet ned for arbejdet i din ferie. Læs også ledernes egne råd om, hvordan de selv holder en arbejdsfri ferie.

    Læs mere
  • Undgå den værste stress på lederuddannelsen

    En lederuddannelse opleves af mange som en ensom kamp for at få tid og plads til faktisk at studere. Og en kamp for ikke at blive alt for stresset på arbejdspladsen og på hjemmefronten. Der findes ingen standardløsninger, der får problemerne til at gå væk. Men stiller man sig selv de rigtige spørgsmål, inden man går i gang med lederuddannelsen, har man gode muligheder for at komme både levende og beriget igennem forløbet, siger chefkonsulent Susanne S. Hansen, Via University College.

    Læs mere
  • Derfor stresser det moderne arbejdsliv

    En undersøgelse af stressramte medarbejdere viser, at lederen ofte spiller en rolle i deres sygemelding. Lederen er ikke skurken som sådan. Det er den nye relation til arbejdet derimod. Læs her, hvorfor.

    Læs mere
  • Sådan overlever du efter ferien

    Ferien er ved at være slut og gearet skal skiftes fra ferietempo til hverdagstempo. Her er seks råd til dig der er startet eller som snart skal starte med arbejde efter ferien, så du undgår, at den energi og det overskud, du har opbygget i ferien, forsvinder igen.

    Læs mere
  • Sådan spolerer du medarbejdernes sommerferie

    Bunker med uafsluttede opgaver og møder lige til det sidste. Der er masser af muligheder, hvis du vil spolere dine medarbejderes og egen sommerferie. Læs, hvad du skal gøre, hvis du ikke synes, dine medarbejdere har fortjent god sommerferie. Eller også er det måske, hvad du skal undlade at gøre...

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • 5 belastninger der knækker din medarbejder

    Stress kan skyldes mange ting på både arbejds- og privatfronten. Men både arbejdsmiljøforskning og konsulenterfaringerpeger på, at særligt fem belastninger kantvinge medarbejderne i knæ, hvis du ikke er opmærksom. Læs her om de fem belastninger på arbejdspladsen, og hvordan I sammen overvinder dem.

    Læs mere
  • Bevar din energi efter ferien

    Tilbage fra ferie med nyopladte batterier. Inden du får set dig om, kan strømmen af møder, mails og projekter dog hurtigt gøre dem flade igen. Læs, hvordan du undgår det og i stedet får gavn af din nyopladte energi og balance.

    Læs mere
  • Derfor skal du læse skønlitteratur i ferien

    Det kan være en god idé at læse, hvis man vil være en bedre leder, men det behøver ikke altid være bøger om ledelse. Du kan også blive en bedre leder af at læse skønlitteratur ifølge forskningen. Få forskernes tre grunde til, at du med god samvittighed kan nyde din sommerferie med en roman i hånden.

    Læs mere
  • Når arbejdet råber højest

    Det har en pris at prioritere sin karriere. For erhvervslederen Jens Moberg resulterede hans hektiske arbejdsliv i en blodprop i hjertet. Det fik ham til ændre livsstil. Læs her Mobergs råd til et lederliv i balance og lær at lytte til de andre områder i dit liv, som ’kalder’ på dig – ikke kun til arbejdet, der for mange ’råber’ højest.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Planlæg nu og få en arbejdsfri sommerferie

    Sommerferien nærmer sig, og hvad enten det sidste år har været hårdt, middel eller fremragende, er det et godt tidspunkt til at gøre status og ikke mindst sikre, at dine medarbejdere får en god og velfortjent ferie. Få syv råd om, hvordan du sender dine medarbejdere og dig selv godt af sted på ferie.

    Læs mere
  • Sig nej - uden at få dårlig samvittighed

    Ja-hatten kan føre til stress og træthedssyndrom, og du kan ende med at miste dig selv ved ikke at kunne sige fra over for din chef eller medarbejdere, advarer erhvervspsykologisk rådgiver. Få her en guide til at lære at sige nej på en god måde.

    Læs mere
  • Bliv navigatør i dit eget liv

    Mange ledere har svært ved at håndtere det såkaldte grænseløse arbejde, og det resulterer desværre ofte i stress. Det grænseløse arbejde kræver ironisk nok, at vi bliver endnu bedre til at sætte grænser. Vi skal lære balancen mellem at præsetere og restituere. Opskriften på en kur er en navigationsmanual, der giver bedre organisering og struktur. Læs videre og lær grundprincipperne i at navigere dit liv.

    Læs mere
  • 6 genveje til at komme op i gear efter ferien

    Lider du af post-ferie-blues? I så fald er du ikke alene. Følelsen af nedtrykthed i kølvandet på en lang, dejlig ferie er faktisk så almindeligt et fænomen, at det har sin egen side på Wikipedia. Her får du råd om, hvordan du får en god start efter ferien.

    Læs mere
  • Bliv en bedre leder af at stirre ud i luften

    Det kan betale sig at lade tankerne vandre væk et øjeblik. For mens du tager en pause, er din hjerne i gang med at løse komplekse problemer og få nye idéer. Læs om, hvorfor små pauser er nødvendige for, at du kan forblive skarp og produktiv.

    Læs mere
  • Styr uden om de 4 største stressfælder

    Larm, forstyrrelser og for mange opgaver er nogle af de største stressfaktorer i medarbejdernes arbejdsdag. Læs her, hvordan du skærmer dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Tjekliste til en stressfri sommerferie

    Skal du rydde bunkerne på skrivebordet, inden du går på ferie, og skal du tjekke mails i løbet af ferien? Hvad forventer din familie af dig? Ferie kan være et hajfyldt farvand, hvis du ikke har forberedt dig og fået forventningsafstemt med både din arbejdsplads og familie. Få her fem råd om, hvordan du får en god og fredelig ferie.

    Læs mere
  • Tømmermænd og åh nej det gjorde jeg bare ikke...

    Mandag morgener er slemme. Men én dag er værre. Det er mandagen efter en lidt for festlig julefrokost, hvor du skal se dine medarbejdere i øjnene igen. Læs, hvordan du bedst håndterer mandagen derpå.

    Læs mere
  • Fri til at vælge frihed fra

    Vores grundforestilling om, at frihed er ubetinget godt, kan forvirre eller forføre ledere, når den sættes i relation til selvledelse. For friheden er måske slet ikke så ønsket og eftertragtet af medarbejderen, som først antaget. Få inspiration til at gennemtænke din frihedsforståelse i relation til selvledelse.

    Læs mere
  • Få mere for din tid

    Tid er en afmålt ressource. Det kan desværre ikke lade sig gøre at få flere timer i døgnet. Men hvis du tager dine holdninger til tid op til revision, kan du forandre oplevelsen af tiden og derved strække den, sænke dit stress niveau og højne produktiviteten. Få råd om, hvordan du får mere for din tid.

    Læs mere
  • Livsværdierne med på arbejde

    Høje ambitioner til arbejdet, fritiden, hjemmet og familien ender for mange med stress og depression. Vi glemmer at prioritere vores livsværdier, og får dem af samme grund heller ikke med på arbejde. Her får du råd om, hvordan duhjælper dig selv og dine medarbejdere på vej i forhold til at identificere jeres livsværdier.

    Læs mere
  • Få et quick fix til flow

    Flow på arbejdspladsen skaber øget arbejdsglæde og produktivitet. Det er ledelsens opgave at opstille rammerne for flow ved aktivt at fremme fordybelse, mening og godt samarbejde på arbejdspladsen. Læs her, hvordan du gør det.

    Læs mere
  • 5 genveje til mere mindful ledelse

    Når du har travlt, er du ofte et helt andet sted, end der hvor du fysisk befinder dig. Du er enten to skridt foran eller to skridt bagud. Det betyder, at du mister evnen til at finde ro og være i kontakt med dig selv – og dermed andre mennesker. Med mindful ledelse kan du blive en mere nærværende leder, og det styrker både din egen og dine medarbejderes trivsel. Få fem tips til, hvordan du kan blive mere mindful i din hverdag.

    Læs mere