Artikler



  • Stine Hinge
Viser 30 / 30
Ingen resultater.
  • 9 ting mentalt stærke ledere gør

    Vi kan alle opleve kritiske tidspunkter i vores arbejdsliv, hvor vores mentale styrke bliver sat på en prøve. Det kan være en svær relation til chefen, stress eller en usund kultur på arbejdspladsen. Hvordan du ser på udfordringen, og hvad du gør, afhænger af din mentale styrke. Læs her, hvad mentalt stærke ledere gør.

    Læs mere
  • 4 eksperter: Sådan styrker du dit personlige lederskab

    Du skal kommunikere tydeligt, udvikle dit ledelsesrum, være bevidst om dine værdier, vaner og følelser og hele tiden stille dig selv spørgsmålet: "Hvad er det gode at gøre nu?". Her får du fire eksperters bud på, hvordan du styrker dit personlige lederskab.

    Læs mere
  • Sådan skaber Google succesfulde teams

    Nogle teams trives og yder hver dag deres optimale, mens andre er plaget af dårlig stemning, højt sygefravær og ineffektiv opgaveløsning. Nyt studie baseret på teams i Google giver en forklaring på, hvad forskellen skyldes. Her får du tre udsagn, der hjælper dig med at øge tilliden og respekten i dit team.

    Læs mere
  • Ligger engagement i vores personlighed?

    Er nogle fra naturens side mere engagerede end andre i deres job? Ja viser forskning. Læs, hvilke fire karakteristika du også skal kigge efter, hvis du vil ansætte medarbejdere med et højt engagement.

    Læs mere
  • 5 ord empatiske ledere aldrig siger

    Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at skabe relationer. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det kaldes også for følelsesmæssig intelligens. Læs her, hvordan du styrker din følelsesmæssige intelligens, og hvordan du risikerer at ødelægge den med kun fem ord.

    Læs mere
  • Test dine lederkompetencer

    Kan du læse og forstå andre mennesker? Skifter du ubesværet mellem fokus på detalje, overblik og fremsyn? Og er du tydelig og tro mod dine personlige værdier? Test dine lederkompetencer her.

    Læs mere
  • Hvad adskiller gode ledere fra dårlige?

    Er du en menneskekender, der ser hver medarbejders styrker, eller er du for sen med anerkendelse og har detsvært med konflikter? Læs her om tre ting gode ledere gør, og tre ting dårlige ledere gør.

    Læs mere
  • 10 ting kun usikre ledere bliver sure over

    Usikre og dårlige ledere hidser sig op over ting, som andre ikke gør. De ser det fx som et problem, hvis der bliver stillet spørgsmålstegn ved deres autoritet, eller hvis deres medarbejdere morer sig for meget på arbejdet. Læs her listen med ti ting, som trigger en usikker leder.

    Læs mere
  • Få gratis og skræddersyet hjælp til det psykiske arbejdsmiljø

    Mistillid, mobning eller for mange opgaver. Hvis det psykiske arbejdsmiljø halter, har det konsekvenser for ledere og medarbejderes mulighed for at løse kerneopgaven optimalt til gavn for borgerne. Men der er professionel hjælp at hente – endda helt gratis.

    Læs mere
  • Kerneopgave - 3 eksempler fra praksis

    Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Få her tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.

    Læs mere
  • Sådan lykkes du med at lede på tværs

    Det er nødvendigt at kunne samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og fag for at levere den bedste service til borgerne. Men opgaven er ikke let, fordi alle skal vænne sig til at tænke om deres opgave, som en der rækker ud over grænserne på ens egen arbejdsplads. Læs her, hvad det kræver af dig som leder at få det tværgående samarbejde til at fungere.

    Læs mere
  • Tre ting gode ledere ved om deres medarbejdere

    Find det unikke ved hver enkelt medarbejder, dyrk det og skræddersy hendes kompetenceudvikling efter hendes læringsstil. Sådan lyder opskriften ifølge ledelsesekspert og forfatter Marcus Buckingham på at få succes som leder.

    Læs mere
  • 5 principper for arbejdet med kerneopgaven

    Kerneopgaven er et perspektiv på opgaveløsningen, som ledere og medarbejdere kan arbejde ud fra på mange forskellige måder. Uanset hvilken metode eller tilgang I vælger, bør I følge fem enkle principper for arbejdet med kerneopgaven. De sammenfatter – gode og dårlige – erfaringer med kerneopgaven fra en lang række offentlige arbejdspladser.

    Læs mere
  • Sådan undgår du stress før juleferien

    Inden du kan trække stikket ud og gå på juleferie, skal du sætte slutspurten ind og afslutte en masse opgaver. Derudover er der måske også et julearrangement på børnenes skole og en julefrokost på arbejdet, hvor du som leder forventes af deltage. Her er tre råd om, hvordan du undgår før-feriestress.

    Læs mere
  • 10 misforståelser om introverte medarbejdere

    Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.

    Læs mere
  • Her er den typiske offentlige leder

    Her får du et portræt af, hvem den typiske offentlige leder er. Måske kan du genkende hende.

    Læs mere
  • 4 forudsætninger for innovative medarbejdere

    Innovation er ikke forbeholdt de kreative. Det er et fag eller et sæt kompetencer, alle kan lære. Men for at medarbejderne kan skabe innovation, kræver det, at lederne er modige, kan lede på tværs af siloer og inddrage bredt. Og så skal innovation gøres til en del af driften.

    Læs mere
  • Mange ledere kender ikke deres kerneopgave - gør du?

    Det er ikke alle, der kender deres kerneopgave. Men hvis velfærdsopgaverne skal løses godt, effektivt og tilsat højt humør, kræver det at ledere og medarbejdere er enige om, hvad deres kerneopgave er. Få her en lektors ti bud på, hvad kerneopgaven er.

    Læs mere
  • Vejen til succes som leder af fagprofessionelle

    Nogle ledere har ikke den samme faglige indsigt, som deres medarbejdere har. Det gør ledelsesopgaven særlig. Ny pjece giver fem anbefalinger til, hvad du som leder af fagprofessionelle skal være opmærksom på for at lykkes.

    Læs mere
  • Lederuddannelse med forskelligt udbytte

    Den gode leder skal kunne alt lige fra at omsætte og implementere forandringer, inddrage og motivere medarbejderne til at udtænke kreative løsninger og tage et ledelsesmæssigt ansvar. Spørgsmålet er, om en lederuddannelse på diplomniveau klæder lederne på til at kunne honorere den lange liste af krav.

    Læs mere
  • Sammenhængskraft - i virkeligheden

    Ny undersøgelse fra Væksthus for Ledelse slår fast, at det giver god mening at øge sammenhængskraften i kommunen eller regionen. Fordelene er mange og indlysende – det giver fx både større effektivitet, øget overblik, beslutningskraft og motivation. Men hvordan er det lige, man gør det?

    Læs mere
  • Do's and don'ts under fusioner

    Som leder skal du sikre information, kommunikation, inddragelse og involvering i forhold til medarbejderne. Her er et skema med ”do’s and don’ts” til din kommunikation under en fusion.

    Læs mere
  • Spørgsmål til kompetencer hos ledere der lykkes

    Under ansættelsessamtalen er det vigtigt at få afdækket ansøgerens kompetencer. Ledere der Lykkes identificerer fem kernekompetencer, der bør lægges vægt på under ansættelsessamtalen med en lederkandidat.

    Læs mere
  • Rekruttering: 25 råd til ansættelsesudvalget

    Ansættelsesudvalget har et stort ansvar for, at interviewet dels giver et solidt grundlag for at vurdere kandidaterne, dels forløber på en fair og forsvarlig måde.

    Læs mere
  • Sådan kan kompetencer afdækkes i interview

    At udpege en ny leder er en af de vigtigste beslutninger, en organisation træffer. Det er et valg, der vil præge arbejdspladsens hverdag og udvikling i mange år fremover. Derfor er det vigtigt at være meget omhyggelig med at vurdere ansøgerne til stillingen.

    Læs mere
  • Fem kernekompetencer hos succesfulde ledere

    Projektet har identificeret fem kernekompetencer hos den succesfulde leder. Det er ikke de eneste kompetencer, en god leder skal have. Men disse fem er så tydelige hos de udvalgte ledere, at de kan betragtes som et afgørende fundament for succesfuld ledelse.

    Læs mere
  • Rekruttering - Hvordan spørger man til kompetencer?

    Når jobanalysen er på plads og de nødvendige kompetencer afklaret, er det væsentlig også at kunne afdække om ansøger besidder de nødvendige kompetencer. Dette kræver et struktureret interview.

    Læs mere
  • Kernekompetence nr. 5: Rodfæstet under pres

    Lederen holder fast i sine grundværdier, også når de udfordres.

    Læs mere