Det er bestemt ikke lige meget, hvilke ord du bruger. Det ved du godt. Men at der er nogle relativt gængse sætninger, der får dine medarbejderes puls til at hamre af sted, kommer måske bag på nogen. Få her ti sætninger, du skal stoppe med at sige og få råd om, hvad du i stedet bør sige, hvis du fx har brug for lige at tale med din medarbejder…
Introverte ledere kan fremstå som mere empatiske, lyttende og fokuserede end deres mere ekstroverte kolleger. Læs her, hvorfor du kan lykkes som leder - også som introvert. Og er du i tvivl, om du er mest introvert eller ekstrovert, får du også en lille test.
I skal grine sammen, også selvom I kun ser hinanden på skærmen. For grin giver ikke blot en følelse af glæde, det øger også motivationen, koncentrationen og evnen til at lære. Læs her, hvad du skal gøre for at sikre lidt flere grin på videomøderne – uden du nødvendigvis skal være den nye Melvin Kakooza.
Som leder er det særligt svært at sætte en grænse mellem arbejde og fritid. Og særligt i øjeblikket, hvis du arbejdet meget hjemme fra. Men hvis du altid er tilgængelig, risikerer du at forsømme familien og gå glip af den helt nødvendige restitution. Her får du fire vaner, der giver dig en bedre balance mellem arbejde og fritid.
Optimisme spiller en afgørende rolle for, hvordan du håndterer et højt tempo. Og desuden bliver du også bedre til dit job, hvis du har et lyst livssyn. Så provokerende lyder det fra en amerikansk hjerneforsker.
Spørger man medarbejderne hvilke egenskaber, de synes bedst om ved deres leder, topper en positiv indstilling listen over egenskaber. Læs her, hvad du ellers skal gøre for at score højt hos dine medarbejdere.
Arbejdspladser med glade medarbejdere klarer sig bedre end andre. Mere arbejdsglæde er derfor vejen til bedre resultater. En undersøgelse afslører, hvilke tre faktorer der øger arbejdsglæden.
Læs mere
2 spørgsmål der kan stoppe dig i at gøre noget dumt...
Vrede, frustration eller utålmodighed kan få os til at handle uhensigtsmæssigt. Men ved at blive bedre til at se dig selv udefra, kan du undgå at sige og gøre dumme ting, og samtidigt lukke munden på din indre advokat, der ellers altid er klar til at forsvare dine ugerninger. Læs her, hvordan du både får kontrol over din indre forsvarsadvokat og forbedrer din adfærd.
Vi kan alle opleve kritiske tidspunkter i vores arbejdsliv, hvor vores mentale styrke bliver sat på en prøve. Det kan være en svær relation til chefen, stress eller en usund kultur på arbejdspladsen. Hvordan du ser på udfordringen, og hvad du gør, afhænger af din mentale styrke. Læs her, hvad mentalt stærke ledere gør.
Læs mere
4 eksperter: Sådan styrker du dit personlige lederskab
Du skal kommunikere tydeligt, udvikle dit ledelsesrum, være bevidst om dine værdier, vaner og følelser og hele tiden stille dig selv spørgsmålet: "Hvad er det gode at gøre nu?". Her får du fire eksperters bud på, hvordan du styrker dit personlige lederskab.
Nogle teams trives og yder hver dag deres optimale, mens andre er plaget af dårlig stemning, højt sygefravær og ineffektiv opgaveløsning. Nyt studie baseret på teams i Google giver en forklaring på, hvad forskellen skyldes. Her får du tre udsagn, der hjælper dig med at øge tilliden og respekten i dit team.
Er nogle fra naturens side mere engagerede end andre i deres job? Ja viser forskning. Læs, hvilke fire karakteristika du også skal kigge efter, hvis du vil ansætte medarbejdere med et højt engagement.
Et afgørende træk hos dygtige ledere er deres evne til at skabe relationer. De sætter sig ind i hver enkelt medarbejders følelser og behov og sørger for, at hver eneste medarbejder føler sig set, hørt og taget alvorligt. Det kaldes også for følelsesmæssig intelligens. Læs her, hvordan du styrker din følelsesmæssige intelligens, og hvordan du risikerer at ødelægge den med kun fem ord.
Kan du læse og forstå andre mennesker? Skifter du ubesværet mellem fokus på detalje, overblik og fremsyn? Og er du tydelig og tro mod dine personlige værdier? Test dine lederkompetencer her.
Er du en menneskekender, der ser hver medarbejders styrker, eller er du for sen med anerkendelse og har detsvært med konflikter? Læs her om tre ting gode ledere gør, og tre ting dårlige ledere gør.
Usikre og dårlige ledere hidser sig op over ting, som andre ikke gør. De ser det fx som et problem, hvis der bliver stillet spørgsmålstegn ved deres autoritet, eller hvis deres medarbejdere morer sig for meget på arbejdet. Læs her listen med ti ting, som trigger en usikker leder.
Læs mere
Få gratis og skræddersyet hjælp til det psykiske arbejdsmiljø
Mistillid, mobning eller for mange opgaver. Hvis det psykiske arbejdsmiljø halter, har det konsekvenser for ledere og medarbejderes mulighed for at løse kerneopgaven optimalt til gavn for borgerne. Men der er professionel hjælp at hente – endda helt gratis.
Kerneopgaven kan konkretisere det fælles formål, sætte fokus på borgernes behov, være et pejlemærke under forandringer eller understøtte og udfordre stærke professioner. Få her tre arbejdspladsers bud på deres kerneopgave, og hvad de bruger den til.
Det er nødvendigt at kunne samarbejde på tværs af afdelinger, sektorer og fag for at levere den bedste service til borgerne. Men opgaven er ikke let, fordi alle skal vænne sig til at tænke om deres opgave, som en der rækker ud over grænserne på ens egen arbejdsplads. Læs her, hvad det kræver af dig som leder at få det tværgående samarbejde til at fungere.
Find det unikke ved hver enkelt medarbejder, dyrk det og skræddersy hendes kompetenceudvikling efter hendes læringsstil. Sådan lyder opskriften ifølge ledelsesekspert og forfatter Marcus Buckingham på at få succes som leder.
Kerneopgaven er et perspektiv på opgaveløsningen, som ledere og medarbejdere kan arbejde ud fra på mange forskellige måder. Uanset hvilken metode eller tilgang I vælger, bør I følge fem enkle principper for arbejdet med kerneopgaven. De sammenfatter – gode og dårlige – erfaringer med kerneopgaven fra en lang række offentlige arbejdspladser.
At blive afskediget kan være en af de mest smertefulde, ydmygende og rædselsfulde oplevelser i livet. Men sådan behøver det ikke at være. Hvordan du som leder håndterer processen, har stor betydning for, hvordan den afskedigede medarbejder betragter det og er i stand til at komme videre.
Inden du kan trække stikket ud og gå på juleferie, skal du sætte slutspurten ind og afslutte en masse opgaver. Derudover er der måske også et julearrangement på børnenes skole og en julefrokost på arbejdet, hvor du som leder forventes af deltage. Her er tre råd om, hvordan du undgår før-feriestress.
Menneskesky, generte og negative. Det er nogle af de labels, der bliver sat på introverte personer. Men det er en misforståelse. Læs her, hvordan du får det bedste ud af dine introverte medarbejdere.
Innovation er ikke forbeholdt de kreative. Det er et fag eller et sæt kompetencer, alle kan lære. Men for at medarbejderne kan skabe innovation, kræver det, at lederne er modige, kan lede på tværs af siloer og inddrage bredt. Og så skal innovation gøres til en del af driften.
Læs mere
Mange ledere kender ikke deres kerneopgave - gør du?
Det er ikke alle, der kender deres kerneopgave. Men hvis velfærdsopgaverne skal løses godt, effektivt og tilsat højt humør, kræver det at ledere og medarbejdere er enige om, hvad deres kerneopgave er. Få her en lektors ti bud på, hvad kerneopgaven er.
Nogle ledere har ikke den samme faglige indsigt, som deres medarbejdere har. Det gør ledelsesopgaven særlig. Ny pjece giver fem anbefalinger til, hvad du som leder af fagprofessionelle skal være opmærksom på for at lykkes.
Den gode leder skal kunne alt lige fra at omsætte og implementere forandringer, inddrage og motivere medarbejderne til at udtænke kreative løsninger og tage et ledelsesmæssigt ansvar. Spørgsmålet er, om en lederuddannelse på diplomniveau klæder lederne på til at kunne honorere den lange liste af krav.
Ny undersøgelse fra Væksthus for Ledelse slår fast, at det giver god mening at øge sammenhængskraften i kommunen eller regionen. Fordelene er mange og indlysende – det giver fx både større effektivitet, øget overblik, beslutningskraft og motivation. Men hvordan er det lige, man gør det?
Som leder skal du sikre information, kommunikation, inddragelse og involvering i forhold til medarbejderne. Her er et skema med ”do’s and don’ts” til din kommunikation under en fusion.
En fusionsproces indebærer utryghed, bekymringer og først og fremmest mange ubesvarede spørgsmål. Her er et redskab til at tackle uvisheden under fusioner.
Under ansættelsessamtalen er det vigtigt at få afdækket ansøgerens kompetencer. Ledere der Lykkes identificerer fem kernekompetencer, der bør lægges vægt på under ansættelsessamtalen med en lederkandidat.
Ansættelsesudvalget har et stort ansvar for, at interviewet dels giver et solidt grundlag for at vurdere kandidaterne, dels forløber på en fair og forsvarlig måde.
At udpege en ny leder er en af de vigtigste beslutninger, en organisation træffer. Det er et valg, der vil præge arbejdspladsens hverdag og udvikling i mange år fremover. Derfor er det vigtigt at være meget omhyggelig med at vurdere ansøgerne til stillingen.
Projektet har identificeret fem kernekompetencer hos den succesfulde leder. Det er ikke de eneste kompetencer, en god leder skal have. Men disse fem er så tydelige hos de udvalgte ledere, at de kan betragtes som et afgørende fundament for succesfuld ledelse.
Læs mere
Rekruttering - Hvordan spørger man til kompetencer?
Når jobanalysen er på plads og de nødvendige kompetencer afklaret, er det væsentlig også at kunne afdække om ansøger besidder de nødvendige kompetencer. Dette kræver et struktureret interview.