Artikler om Mellemleder

Jobbet som mellemleder rummer en række faldgruber. En af de typiske faldgruber er, at mange mellemledere gør det hele selv. De færreste mellemledere har nemlig gennemgået den udvikling, det kræver at gå fra medarbejder til mellemleder. Som medarbejder har mellemlederen vænnet sig til at arbejde med bestemte opgaver på en bestemt måde.

Det gør, at det er let for mellemlederne at sige ja til at gøre alt muligt. Derfor sidder mange mellemledere og bruger tid på opgaver, som de let kunne uddelegere. Og i øvrigt nyder de den anerkendelse, som det at kunne løse opgaverne giver dem.

Desuden glemmer mange mellemledere at etablere alliancer. Typisk fordi de ikke vil udstille deres egen sårbarhed ved at bede om hjælp. Det er meget menneskeligt, men uhensigtsmæssigt. For det betyder, at hver mellemleder kommer til at sidde og suboptimere sin egen lille silo og skjule sin egen utilstrækkelighed. Det gavner hverken organisationen eller mellemlederen.

Du kan læse mere om hvilke forventninger chefen har til deres mellemleder i Væksthus for Ledelses publikation: "Kære chef, kære ledere".

På Lederweb har vi også samlet en masse artikler om det at være mellemleder.



  • Mellemleder
Viser 5 / 23
Ingen resultater.
  • Her er mellemlederens 3 største brølere

    Har du svært ved at slippe de opgaver, du havde som medarbejder, og higer du efter anerkendelse og tydelige resultater? Pas på du ikke ryger i den samme fælde, som mange andre mellemledere. Læs om de 3 største brølere, du kan begå som mellemleder.

    Læs mere
  • Medarbejdernes top 10 over uacceptabel ledelsesadfærd

    Næsten halvdelen af danskerne har skiftet job på grund af dårlig ledelse. Men hvad mener medarbejderne er dårlig ledelse? Det spørgsmål har de besvaret. Læs her en top ti over uacceptabel ledelsesadfærd.

    Læs mere
  • 5 ting du aldrig må gøre når du skal lede opad

    Mange ledere får ikke succes med at lede deres chef, fordi de ikke ved, hvordan de skal gøre. For at hjælpe dig med at styre uden om faldgruberne, får du her en top fem over de absolutte no-goes, når du leder opad.

    Læs mere
  • 5 råd: Sådan tackler du ubehøvlede kolleger

    Hvis du arbejder sammen med en, der mangler empati og ofte er lidt ubehøvlet, kan det hurtigt gøre dig usikker og nervøs. I stedet for at bekymre dig for meget og vende det hele indad, får du her fem råd, der måske kan forbedre samarbejdet.

    Læs mere