Artikler om Medarbejderskab

Begrebet medarbejderskab tager udgangspunkt i skandinaviske værdier, og ser på medarbejdernes engagement som afgørende for at lykkes. De fleste organisationer har et ledelsesgrundlag, mens krav og forventninger til medarbejdere sjældent er formuleret eller italesat. Et så ensidigt fokus på ledelse har betydet, at medarbejdere er blevet over opmærksomme på, hvordan lederen afviger fra idealerne. I mange tilfælde er konsekvensen, at både ledere og medarbejdere overser, hvordan medarbejdere også præger arbejdspladsen på godt og ondt.

Definition på medarbejderskab: Medarbejderskab betyder, at medarbejdere forholder sig refleksivt til og påtager sig et ansvar for de arbejdsopgaver, de bliver stillet; de kolleger, de skal samarbejde med samt arbejdsgiveren og de organisations- og driftsopgaver, denne repræsenterer. Begrebet stammer fra svensk arbejdslivsforskning.

Det gode medarbejderskab opstår, når leder og medarbejder i et konstruktivt og fremadrettet samarbejde er fælles om at løfte de opgaver, der gavner organisationens kerneydelse.

Læs mere om medarbejderskab på Lederweb.



  • Medarbejderskab
Viser 15 / 15
Ingen resultater.
  • Når kollegaen spænder ben for dig

    Fungerer samarbejdet med kollegaen ikke, kan det ud over at frustrere dig i hverdagen, skade din karriere og i værste fald føre til stress og udbrændthed. Men hvad gør du, hvis du pludselig finder dig selv i gang med at lave din kollegas arbejde, eller hvis kollegaen løber med æren for dit arbejde?

    Læs mere
  • Kunsten at inddrage medarbejderne

    God ledelse er umulig uden inddragelse af medarbejdernes faglige vurderinger, indsigt og refleksioner. Lederen skal samtidig undgå, at det ender med, at alle og ingen bestemmer. Læs om frisættende ledelse, som skaber nye forbindelser mellem ledere og medarbejdere i hverdagen.

    Læs mere
  • Et kritisk blik på selvledelse

    Begrebet selvledelse er et mantra indenfor ledelsesfilosofien i den offentlige sektor. Men hvad betyder selvledelse og hvilke konsekvenser har det, når organisationer bruger selvet til at skabe værdi i organisationen? Redaktør for Kritisk Debat, Jan Helbak, kaster et kritisk blik på ”honnørordet” selvledelse.

    Læs mere
  • Når din dygtigste medarbejder skader teamet

    Hun er uforskammet, stødende og arrogant over for både dig og dine medarbejdere. Du tolererer hende, fordi hun er hamrende dygtig og uundværlig. Men hvis du ikke handler, ødelægger hun dit team bid for bid. Læs her, hvordan du sætter rammer for den kompetente medarbejder, der opfører sig elendigt.

    Læs mere
  • Skal værdierne komme fra ledelsen eller medarbejderne?

    Arbejdet med værdier kan være nemmere at styre, når ledelsen starter med at definere værdierne. Men derefter er det en udfordring at skabe ejerskab hos medarbejderne. En proces, hvor medarbejderne finder frem til værdierne, er mere krævende og sværere at styre. Læs om muligheder og udfordringer ved to forskellige tilgange til arbejdet med værdier.

    Læs mere
  • Derfor skal du sætte fokus på medarbejdernes ansvar

    Medarbejderskab fremmer engagement og ansvar for kerneopgaven. Begrebet tager udgangspunkt i skandinaviske værdier og ser på medarbejdernes engagement som afgørende for at lykkes. Læs om, hvad medarbejderskab er, og hvordan du skaber det.

    Læs mere
  • 3 skridt til at motivere dig selv

    Du sætter mål, som du ikke indfrier. Du skriver to do-lister, men når aldrig til sidste punkt. Hvorfor er det, at vi er så gode til at lave planer for, hvad vi skal gøre, men er så dårlige til faktisk at udføre dem? Forklaringen er, at du overser et lille, men vigtigt trin. Læs, hvordan du bliver bedre til at nå de mål, du sætter dig som leder.

    Læs mere
  • Værktøj: Hvad vil, kan og skal dine medarbejdere?

    Ved dine medarbejdere altid, hvad de gerne vil, hvad de kan, og hvad de skal? Her får du VIL-KAN-SKAL-modellen, som er et redskab, der hjælper dig og dine medarbejdere med at få et helhedsblik på arbejdsopgaverne. Brug modellen til at strukturere samtaler og skabe tydelighed om opgaverne.

    Læs mere
  • 5 råd om at vælge den rigtige konsulent

    Konsulenter er nemme at elske og hade efter humør og temperament. Men mange offentlige organisationer har brug for ekstern hjælp, når der skal gennemføres nye tiltag. For at undgå de negative oplevelser, får du her fem råd om at (fra)vælge en konsulent professionelt.

    Læs mere
  • Jobsøgning – fra leder til medarbejder

    Hvis du er leder, og igen ønsker at blive medarbejder, så er der nogle overvejelser, du skal gøre dig. En karriererådgiver giver her inspiration og råd om ansøgningen.

    Læs mere
  • Tænk hvis MED-udvalget forsvandt?

    Får I det fulde udbytte af MED-organisationen? Ville nogen mon opdage, hvis MED-udvalget forsvandt på din arbejdsplads? Anders Seneca giver her sine bud på, hvordan du aktiverer MED-udvalget, så det kan udnyttes endnu bedre til gavn for medarbejdere, borgere og dig selv.

    Læs mere
  • Holakrati – et vildskud eller ny trend?

    Er det altid op til dig, at få enderne til at nå sammen i dagligdagen? Forventer medarbejderne, at du altid er den klogeste – også på hverdagens detaljer? Læs, hvordan du styrker kollegaskabet, så dine medarbejdere bliver mere selvkørende.

    Læs mere
  • Medarbejderne er stærkt undervurderede i innovation

    Lederen af innovationsprocesser fremhæves ofte som både kreativ og visionær. Det er lederen, der er afgørende. Men hvad nu, hvis det i virkeligheden er medarbejderne, der er afgørende og lederen, der blot skal sikre, at medarbejderne træder i karakter? Sådan spørger eksperter, som her giver seks bud på, hvordan du skaber innovation og forandring blandt medarbejderne.

    Læs mere
  • Hvor stor er jeres tillidscirkel?

    Tillid er noget man skal gøre sig fortjent til. Hvis I etablerer en kultur der er præget af tillid, hjælpsomhed og gensidig afhængighed, står I meget stærkere, når I møder modstand. Læs her, hvordan du som leder opbygger en stærk tillidscirkel.

    Læs mere