Begrebet medarbejderskab tager udgangspunkt i skandinaviske værdier, og ser på medarbejdernes engagement som afgørende for at lykkes. De fleste organisationer har et ledelsesgrundlag, mens krav og forventninger til medarbejdere sjældent er formuleret eller italesat. Et så ensidigt fokus på ledelse har betydet, at medarbejdere er blevet over opmærksomme på, hvordan lederen afviger fra idealerne. I mange tilfælde er konsekvensen, at både ledere og medarbejdere overser, hvordan medarbejdere også præger arbejdspladsen på godt og ondt.
Definition på medarbejderskab: Medarbejderskab betyder, at medarbejdere forholder sig refleksivt til og påtager sig et ansvar for de arbejdsopgaver, de bliver stillet; de kolleger, de skal samarbejde med samt arbejdsgiveren og de organisations- og driftsopgaver, denne repræsenterer. Begrebet stammer fra svensk arbejdslivsforskning.
Det gode medarbejderskab opstår, når leder og medarbejder i et konstruktivt og fremadrettet samarbejde er fælles om at løfte de opgaver, der gavner organisationens kerneydelse.
Læs mere om medarbejderskab på Lederweb.