Artikler om Robusthed

Robusthed er blevet en eftertragtet egenskab hos både ledere og medarbejdere. Med robusthed fører en forventning om, at man kan holde til lidt af hvert i en omskiftelig og travl hverdag. Men mental robusthed er ikke en superheltedragt, der gør mennesker i stand til at udholde alt. Det kan være en god egenskab, der hjælper os til at håndtere livets store udfordringer. God ledelse giver robuste medarbejdere, og som leder kan du gøre meget for at skabe et arbejdsmiljø, der styrker dine medarbejderes robusthed. Det er også en egenskab, man kan træne og styrke.

Artiklerne på Lederweb sætter fokus på robusthed, både dine medarbejderes og din egen, og hvordan du som leder kan skabe mentalt robuste medarbejdere og en robust organisation. Der er flere faktorer der, har betydning for ens robusthed.

Her er fem af dem:

1. Tænkning og problemløsning 
2. Positive følelser
3. Positive relationer 
4. Selvregulering  
5. Styrker

Artiklerne om robusthed er ikke udelukkende positive. Der bliver også stillet spørgsmålstegn ved, om robusthed overhovedet er en positiv egenskab, om det er den enkelte, der skal være robust eller om det er organisationen.



  • Robusthed
Viser 28 / 28
Ingen resultater.
  • Få styr på nervøsiteten

    Svedige hænder og rystende stemme. Alle har oplevet fornemmelsen! Nervøsitet er en naturlig reaktion, når vi bliver usikre på situationen, som vi er. Naturligt eller ej, er det dog aldrig rart. Læs, hvordan du styrer nervøsiteten, hvad enten den opstår ved jeres ugentlige møde, til jobsamtalen eller hvis du har en eksamen lige om hjørnet.

    Læs mere
  • Spot dine sensitive medarbejdere

    Ifølge forskning er hver femte af os særligt sensitiv. Sensitive mennesker er mere fintfølende og derfor mere disponerede for at få stress, angst eller depression. Til gengæld har de også en høj grad af empati og kreativitet, er ofte intuitive og gode til at fordybe sig. Læs, hvad det vil sige at være særligt sensitiv og få råd om, hvordan du leder sensitive medarbejdere og får nytte af deres styrker.

    Læs mere
  • Har du psyken til at være leder?

    Uddannelse, viden og erfaring er vigtigt for at varetage et lederjob, men det kræver også personlig styrke og psykisk robusthed at være leder. Tjek, om du har psyken til at være leder.

    Læs mere
  • Selvledelse giver ikke mere stress

    Hjemmearbejdspladser og fleksible arbejdstider betyder flydende grænser mellem privatliv og arbejdsliv. Forskere har længe ment, at det skabte øget stress, men en ny undersøgelse viser, at folk, der leder sig selv, har en bedre balance mellem privat- og arbejdsliv end andre.

    Læs mere
  • Hvem er jeg?

    Nu står ferien for døren og så er det tid, og måske er der også ligefrem tid, til at tænke over, hvad du har nået, og over det, du vil fremover. Da ledere jo er nødt til at tænke over sig selv, forventes at udvikle sig selv, undlade at tage hensyn til sig selv, og give medarbejderne lejlighed til at finde sig selv, så er det måske et passende tema for refleksion i de frie stunder – hvis familien giver nogle - hvad dette ”selv” er for noget.

    Læs mere
  • 2 fejltrin der ødelægger ferien for dig og dine medarbejdere

    Sender og tjekker du mails, når du holder ferie? Ledere, der altid er tilgængelige, når de har fri, sender et uheldigt signal til deres medarbejdere om, at de ikke har tillid til, at de kan passe deres arbejde, uden de er til stede. Læs, hvordan det påvirker dine medarbejdere, at du aldrig holder fri, og om gevinsterne ved ikke altid at være tilgængelig.

    Læs mere
  • 9 ting mentalt stærke ledere gør

    Vi kan alle opleve kritiske tidspunkter i vores arbejdsliv, hvor vores mentale styrke bliver sat på en prøve. Det kan være en svær relation til chefen, stress eller en usund kultur på arbejdspladsen. Hvordan du ser på udfordringen, og hvad du gør, afhænger af din mentale styrke. Læs her, hvad mentalt stærke ledere gør.

    Læs mere
  • Organisationen skal være robust – ikke medarbejderne

    Hypotesen om at robuste medarbejdere giver en robust organisation, får dumpekarakter ifølge international forskning og praksis. Men hvad er alternativet? Svaret er at lede, så organisationen bliver robust frem for, at medarbejderne skal være det. Læs her, hvordan du griber det an.

    Læs mere
  • 3 skridt til at motivere dig selv

    Du sætter mål, som du ikke indfrier. Du skriver to do-lister, men når aldrig til sidste punkt. Hvorfor er det, at vi er så gode til at lave planer for, hvad vi skal gøre, men er så dårlige til faktisk at udføre dem? Forklaringen er, at du overser et lille, men vigtigt trin. Læs, hvordan du bliver bedre til at nå de mål, du sætter dig som leder.

    Læs mere
  • Værktøj: Mål dine medarbejderes stressniveau

    Lederen har et særligt ansvar for at forebygge, opdage og håndtere stress på arbejdspladsen, men en hektisk hverdag kan gøre forebyggelsen svær. Her får du et værktøj til at identificere dine medarbejderes trivsels- og stresstilstand, så du kan opretholde det gode arbejdsmiljø i en travl hverdag.

    Læs mere
  • Undgå at blive smittet med stress

    Forskning viser, at vi kan blive smittet af andres følelser. Særligt stress smitter. Fænomenet hedder ”second hand stress”, og er et problem som mange organisationer har fået øje på. Her får du en introduktion til, hvordan følelser smitter, og hvad du kan gøre for at beskytte dig selv og dine medarbejdere.

    Læs mere
  • Derfor føler mange ledere sig ensomme

    Som leder kan du føle dig ensom, når der er bekymringer, du ikke kan dele og upopulære beslutninger, du må træffe på egen hånd. Men du kan også føle dig ensom – tilsyneladende helt uden grund. Læs om lederrollens ensomhed, og hvordan det kan blive mindre ensomt, hvis dine medarbejdere – og du selv - kan rumme, at du ind imellem begår fejl.

    Læs mere
  • Træn dig mere mentalt robust

    Robuste medarbejdere og ledere er meget efterspurgte, hvis man skal tro diverse stillingsopslag. Men hvad betyder det egentlig at være robust? Her får du psykologens svar på, hvad robusthed er, og hvordan du træner dig mere robust i hverdagen.

    Læs mere
  • Styrk præstationerne med AMO teorien

    Arbejdspræstation afhænger af evner, motivation og mulighed for at yde en indsats samt trivsel. Er blot én af faktorerne lig nul, så er det samlede regnestykke lig nul. Læs her om AMO teorien og hvordan du kan bruge den som et ledelsesværktøj.

    Læs mere
  • Opgør med den perfekte leder

    Kære Leder. Har du nogle gange svært ved at genkende dig selv og din hverdag i de ledelsesteorier og -uddannelser, du beskæftiger dig med? Synes du, det ser rigtigt og let ud på papiret, men har svært ved at overføre det til dig selv og dine medarbejdere? Bare rolig, det er ikke dig, der er noget galt med – det er teorierne.

    Læs mere
  • Er du tro mod dine værdier – også i modvind?

    Som leder kan du ikke undgå at komme i modvind: Når en medarbejder skal afskediges, når en politik skal overholdes, og når du er uenig i din chefs beslutning. Kan du modstå pres og forblive tro mod dig selv? Er du overbevist om, hvad der er det rigtige? Og tør du handle efter det, selvom offentligheden eller cheferne er uenige? Med andre ord: Kender du dine værdier, og er du tro mod dem – også når du er i modvind?

    Læs mere
  • Det er ensomt at gå fra kollega til leder

    Mange nye ledere synes, det er svært at gå fra et fællesskab med kollegerne til at stå alene som ny leder.

    Læs mere
  • Har du talt med dig selv i dag?

    Ledelse er fyldt med dilemmaer. Særligt dilemmaer mellem egne idealer og hverdagens krasse realiteter. For at kunne forholde dig til lederskabets forskellige dilemmaer, skal du være bevidst om, hvilke værdier du personligt er styret af. Få inspiration til hvordan du kan være tro mod det, du står for, når de barske realiteter banker på.

    Læs mere
  • Advarsel: Pas på du ikke hyperstresser

    Kører tingene for stærkt både på arbejde og derhjemme, risikerer du at få hyperstress. Hvis du er den følsomme type, er du sikkert god til at bøje af, og du knækker sjældent fuldstændigt. Er du derimod den robuste type, som er driftssikker og tilsyneladende usårlig på den korte bane, er der risiko for, at hvis du først knækker, så knækker du også helt. Læs her om den farlige hyperstress, og hvordan du bekæmper den.

    Læs mere
  • 5 råd: Bliv klar til ferie uden stress

    Der er udsigt til ferie, og det betyder afslapning. Eller gør det? Ubesvarede mails, halvfærdige projekter og hængepartier kan nemt spolere forventningens glæde. Ferie og afkobling er vigtig for trivslen og for produktiviteten. Her er en række råd om, hvordan du og dine medarbejdere kan tage på ferie uden stress.

    Læs mere
  • 3 måder du kan hjælpe medarbejdere med alkoholproblemer

    Det skal være legitimt at bede sin leder om hjælp, hvis man har problemer med alkohol. Når arbejdspladser står parat med hjælp, lykkes flere medarbejdere med alkoholbehandlingen, og det kommer både medarbejderen og arbejdspladsen til gode. Her får du tre råd om, hvordan du håndterer en medarbejders alkoholproblemer.

    Læs mere
  • Når det ikke kan siges med blomster

    Når medarbejderne bliver syge i længere tid, er blomster og chokolade ikke altid nok. Her får du råd om, hvordan du tackler sygefravær gennem samtaler med den sygemeldte medarbejder.

    Læs mere
  • Podcast: Fyringer og dårlig ledelse

    Findes der en ordentlig måde at skille sig af med medarbejdere på? Og er det lettere at fyre, hvis det sker som led en i sparerunde? Det drøfter to chefer og en psykolog sammen med Kurt Strand. Lyt til en ny podcast i serien "Ørerne i maskinen", som tager fat på en af de sværeste opgaver i lederjobbet.

    Læs mere
  • Få styr på følelserne og bliv en bedre forhandler

    Som leder kommer du ikke uden om forhandlinger, hvad enten du får et kick af dem eller mærker nervøsiteten sitre gennem kroppen. Læs her, hvordan du bliver en bedre forhandler af at være bevidst om egne og forhandlingsmodpartens følelser.

    Læs mere