Robusthed er blevet en eftertragtet egenskab hos både ledere og medarbejdere. Med robusthed fører en forventning om, at man kan holde til lidt af hvert i en omskiftelig og travl hverdag. Men mental robusthed er ikke en superheltedragt, der gør mennesker i stand til at udholde alt. Det kan være en god egenskab, der hjælper os til at håndtere livets store udfordringer. God ledelse giver robuste medarbejdere, og som leder kan du gøre meget for at skabe et arbejdsmiljø, der styrker dine medarbejderes robusthed. Det er også en egenskab, man kan træne og styrke.
Artiklerne på Lederweb sætter fokus på robusthed, både dine medarbejderes og din egen, og hvordan du som leder kan skabe mentalt robuste medarbejdere og en robust organisation. Der er flere faktorer der, har betydning for ens robusthed.
Her er fem af dem:
1. Tænkning og problemløsning
2. Positive følelser
3. Positive relationer
4. Selvregulering
5. Styrker
Artiklerne om robusthed er ikke udelukkende positive. Der bliver også stillet spørgsmålstegn ved, om robusthed overhovedet er en positiv egenskab, om det er den enkelte, der skal være robust eller om det er organisationen.